suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Resande - inlärningsmaterial

Uppgiftsbeskrivning

  • Arbete i grupper på 3–4 personer: varje grupp förbereder ett miniatyrskådespel om en situation som beskrivs i uppgiften. Det är bra om läraren delar upp ämnena så att varje ämne blir en scen.
  • Läroplanens innehålls- och målområden: Hantering av vardagslivet och det egna livet (I1), reflektion över de egna ekonomiska valens betydelse och följder (M2), ansvarsfull konsumtion (M8) Tillämpning av samhällelig kunskap.
  • Tidsuppskattning 1–2 lektioner (cirka 30–45 min för planering av scenerna och cirka 30 min för att presentera dem).

Anvisning för eleverna

Det är inte särskilt ovanligt att en resenär stöter på olika svårigheter: flyg kan vara försenade eller helt inställda, bagage kan hamna på fel ställe. Det är viktigt att resenären kan hitta giltig information och råd i dessa problemsituationer.  

Gör i grupper på 3–4 personer scener om olika problemsituationer som resenären stöter på och som ni spelar upp. Scenerna ska innehålla kunskap om hur situationen löses eller korrigeras på ett för konsumenten förmånligt och lagenligt sätt! 

Sök information på sidan Resenärens rättigheter vid problem.

Ämnen: 

  • Ert bokade flyg är inställt 
  • Överbokning, dvs. passageraren ryms inte med på det flyg hen bokat 
  • Resväskan kom inte fram 
  • Flygpersonalen låter inte passageraren flyga 
  • Fjärrtåget är försenat 
  • Bussen går sönder mitt under resan 
  • Fartyget anländer för sent 

Uppdaterad: 17.8.2022