Resenärens rättigheter vid problem
Om din resa med flyg, tåg, buss eller båt försenas, ställs in eller avbryts, kan du har rätt till ersättning.
Gör en reklamation och framför ersättningsanspråk till researrangören.
Om du och företaget inte kan enas om ersättningen, kontakt
Om flygbolaget ställer in ditt flyg kan du kräva att flyget ombokas eller att du får tillbaka pengarna för biljettpriset inom sju dagar.
Om flyget försenas kan du kräva service. Då ersätter flygbolaget de kostnader för övernattning och måltider som förseningen orsakar. Utöver detta kan du få ett visst belopp i ersättning. Ersättningsbeloppet beror på flygresans längd och hur stor förseningen är.
Du får dock ingen ersättning om bolaget har informerat i god tid om att flyget är inställt. Inte heller då om flyget ställs in på grund av exceptionella omständigheter. Exceptionella omständigheter är till exempel arbetskonflikt, väderförhållanden som är olämpliga för flygresor och säkerhetsrisker.
Ibland säljer flygbolaget fler biljetter än vad det finns platser på flygplanet. I en sådan situation brukar bolaget fråga om någon av resenärerna kan ta ett senare flyg mot ersättning.
Om du inte vill avstå din plats frivilligt och du ändå nekas att gå ombord på flygplanet, kan du välja att få ditt flyg ombokat eller få tillbaka pengarna för biljettpriset. Du har också rätt till ersättning och service medan du väntar på det nya flyget.
Om du måste resa i en lägre resklass än vad du hade köpt biljett till, ska flygbolaget betala tillbaka en del av flygbiljettens pris.
Om ditt bagage försenas, försvinner eller skadas har du rätt till ersättning av flygbolaget. Det högsta ersättningsbelopp är cirka 1 200 euro. Om värdet på det försvunna bagaget överstiger det högsta ersättningsbeloppet kan du ansöka om tilläggsersättning av ditt försäkringsbolagslag.
Om du blir försenad till incheckningen eller flyget av en orsak som beror på dig själv, har du inte rätt till ersättning. Om förseningen beror på problem med ditt tidigare flyg, ska du lämna ersättningsanspråk till arrangören av det tidigare flyget.
En passagerare kan nekas att gå ombord om han eller hon
- uppträder hotfullt
- är berusad
- saknar pass eller andra resehandlingar
- inte följer personalens anvisningar.
Då har passageraren inte rätt till ersättning för att ha missat flyget.
Om fjärrtåget sannolikt blir försenat över en timme kan du som passagerare kräva kompenserande åtgärder. Du har då rätt att få resan avbokad, avbruten eller ombokad. Du kan även få ersättning för returbiljetten om du inte kan utnyttja den för att ditresan var försenad.
Som passagerare på ett försenat tåg kan du kräva ersättning för att resan blir fördröjd och i vissa fall kräva till exempel gratis förfriskningar. Om tåget är försenat minst en timme är ersättningen högst 25 procent av biljettpriset. Minst två timmars försening ger rätt till 50 procents ersättning.
Om du känner till förseningen redan när du köper biljetten, har du inte rätt till ersättning.
En inställd eller försenad tågresa kan orsaka dig ekonomisk förlust om du till exempel måste köpa nya biljetter till anslutningar. Ta reda på om du kan få skadestånd av tågbolaget för dessa förluster.
Du kan få kompensation för långa bussresor om resan ställs in eller försenas minst 90 minuter. Resan anses lång om den tar minst tre timmar och sträckan är minst 250 kilometer.
Vid försening måste bussbolaget förutom ersättning i vissa fall även erbjuda resenärerna mellanmål, förfriskningar eller måltider. Du har rätt att vid behov övernatta på ett hotellrum och få ersättning för kostnaderna för att ta dig mellan terminalen och övernattningsstället. Om förseningen beror på svåra väderförhållanden eller naturkatastrofer, har du inte rätt till övernattning.
Du kan kräva skadestånd av bussbolaget mot uppvisande av kvitton. Till exempel om du på grund av förseningen har fått extra kostnader för biljetter till nya anslutningar.
Om bussen går sönder under resan måste bussbolaget ordna ett ersättningsfordon. Vid en olycka har resenärerna rätt att få bland annat första hjälpen, mat, kläder och övernattning.
Du kan kräva att rederibolaget erbjuder en ny resrutt eller återbetalning av biljettpriset. Detta förutsatt att avgången från hamnen försenas med över 90 minuter eller ställs in helt. Vid försening har du även rätt att kräva att rederibolaget ordnar måltider och övernattning om det är möjligt.
Om båtens ankomst till destinationen är mer än 90 minuter försenad kan du kräva ersättning för 25–50 procent av biljettpriset. Du kan även kräva skadestånd för till exempel skador som en försening har orsakat dig och skador på resgodset.
Om en inställd eller försenad resa beror på väderförhållanden som äventyrar säkerheten (hård vind, kraftig sjögång eller översvämning) har du inte rätt till kompensation.
Om du är missnöjd med din resa ska du i första hand kontakta företaget som du köpte biljetterna av. Gör en reklamation så snart som möjligt efter att du upptäckt felet. Försök förhandla om ersättning med företaget. Du bör alltid lämna en reklamation skriftligen. Du kan använda Konkurrens- och konsumentverkets Reklamationstjänsten för att göra din reklamation.
Om du som konsument inte kommer överens med företaget om en tillfredsställande lösning, ska du i första hand kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning. Konsumentrådgivningen ger dig kostnadsfri rådgivning och medlingshjälp. Det finns anvisningar på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats och du kan även få råd av Konsumentförbundet.
Tvister avgörs av konsumenttvistenämnden. Behandling förutsätter att konsumenten först har varit i kontakt med konsumentrådgivningen.
Om du reser i jobbet, dvs. är en affärsresenär, ska du skicka din reklamation till Transport- och kommunikationsverket Traficom. Traficom hanterar dock inte reklamationer om bagage.