Taxiresor
Den som erbjuder taxitjänster ska ha ett taxitrafiktillstånd och taxiföraren ska ha körtillstånd. Du som kund har rätt att innan resan inleds få veta vilka faktorer som påverkar taxiresans pris. Prisinformationen ska vara synlig i taxibilen. I vissa fall, till exempel på grund av ditt hälsotillstånd, kan FPA ge dig ersättning för taxiresan.
En bil som erbjuder taxitjänst ska ha en gulsvart ljusskylt på taket, dvs. en taxiskylt. Om taxin är ledig lyser skylten. Om taxin gör en avtalskörning är skylten däremot inte obligatorisk.
Taxitillståndsinnehavarens namn och kontaktuppgifter samt förarens namn ska också vara synliga för kunden på taxin. Dessutom ska taxin ha en taxameter eller annan motsvarande anordning.
En taxi är oftast en personbil, men även en lastbil, moped och paketbil får användas som taxi.
Du kan beställa en taxi via telefon, på nätet eller en mobilapp. Taxibolagen har olika nummer. Flera bolag kan även ha en gemensam beställningscentral.
Om du tar en taxi från en taxistolpe behöver du inte ta taxin som står först i kön. Du får välja vilken taxi som helst. Du kan också få en taxi på gatan om du vinkar åt lediga taxibilar som passerar förbi.
När du beställer en taxi och innan resan inleds har du som kund rätt att få veta vilka faktorer som påverkar resans pris. Priset kan baseras på taxameter, dvs. kilometer- och tidsdebitering. Taxibolaget kan också ta ett fast pris inom ett bestämt område eller för en viss rutt. Bolagen får även ta en startavgift.
Priset på en taxiresa kan variera beroende på taxibolag, beställningssätt och tidpunkt. Priset kan också påverkas av biltypen och bli högre om det ingår extra tjänster. Extra tjänster kan vara till exempel transport av resväskor och annat gods och babyskydd eller bilbarnstol.
Prisinformationen ska vara synlig i bilen. Oftast finns den på dekaler på fönstren. Du kan be taxiföraren om en prisuppskattning eller komma överens om priset i förväg.
Om priset på resan överstiger 100 euro ska föraren tydligt avtala om priset med dig i förväg.
Taxibilar är inte skyldiga att ha jour under dygnets lugna timmar. Om du behöver en taxi på natten eller under rusningstid, bör du beställa den i förväg. På små orter och på landsbygden bör du också beställa taxi i god tid.
Taxibolaget ska ha ett taxitrafiktillstånd. Bolaget ansvarar för att förarna har körkunskaper och kundserviceförmåga. Den som vill arbeta som taxiförare måste avlägga ett prov för taxiförare. När föraren ansöker om körtillstånd kontrolleras hans eller hennes hälsa, körrätt och brottsliga bakgrund.
Föraren ska god kännedom om området där taxibilen vanligtvis kör. Föraren ska ha tillräckliga språkkunskaper och kunna identifiera funktionsnedsättningar hos passagerare.
Tillståndsinnehavarens namn och kontaktuppgifter samt förarens namn ska finnas synliga i taxin.
Du kan kontrollera taxitrafiktillståndet och förarens körtillstånd med hjälp av Transport- och kommunikationsverket Traficoms tjänster.
Föraren ska alltid välja den rutt som är förmånligast och mest ändamålsenlig för dig som passagerare. Om det finns flera alternativ kan föraren låta dig välja rutt.
Om du och föraren blir oense om priset ska föraren visa på vilka grunder priset har fastställts.
Om ni inte kommer överens kan du göra en reklamation till taxibolaget. Du kan också kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning för att få hjälp.
Ta reda på redan under resans gång vilket bolag taxibilen tillhör och namnet på föraren. Spara kvittot. På kvittot står tidpunkten för resan och andra identifieringsuppgifter. Efter resan ska du så snart som möjligt kontakta bolaget och berätta varför du är missnöjd. Du bör lämna ditt ersättningsanspråk skriftligen. Du kan använda Konkurrens- och konsumentverkets Reklamationstjänsten för att göra din reklamation.
Du kan få skadestånd till exempel för skadat bagage, men inte för missbelåtenhet eller förlorad fritid.
Om reklamationen inte ger önskat resultat ska du kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning. En konsumentrådgivare ger dig kostnadsfri rådgivning och medlingshjälp vid en tvist.
Om din taxiresa betalas av FPA eller välfärdsområdet kan du kontakta även dem eller beställningscentralen där du beställde taxiresan.
Du kan få ersättning från FPA för din taxiresa om du måste använda taxi av hälsoskäl eller på grund av bristfälliga kollektivtrafikförbindelser. Du kan också ha rätt till ersättning om du inte kan använda kollektivtrafik till exempel på grund av sjukdom eller påbörjad förlossning. Kontrollera din rätt till ersättning hos FPA.
Du behöver ett intyg från hälsovården för ansökan om reseersättning från FPA. Kom ihåg att också själv spara intyget åtminstone sex månader.
Du kan få ersättning endast för taxiresor som du beställer från det regionala beställningsnumret till en tjänsteleverantör som har ingått ett avtal med FPA. Du får ersättning för resan redan i taxin om du visar föraren ditt FPA-kort innan resan inleds. Du betalar en självrisk på högst 25 euro för resan.
Beställ taxin i förväg, senast kl. 14.00 dagen före resan, från det regionala beställningsnumret till en tjänsteleverantör som har ingått ett avtal med FPA. Beställ taxin från det regionala beställningsnumret även i akuta situationer.
Om du vill avboka eller göra ändringar i en beställd taxiresa ska du ringa det regionala beställningsnumret.
Om du har en hörsel- eller talskada kan du beställa en FPA-taxi med ett textmeddelande.