Förbud mot att lämna ut personuppgifter
Du har rätt att förbjuda den registeransvariga för ett personregister att lämna ut dina personuppgifter eller andra uppgifter om dig. Du meddelar om förbud mot utlämning av personuppgifter till den registeransvariga för respektive register.
Du kan förbjuda att dina uppgifter lämnas ut från befolkningsdatasystemet på sidan PersonuppgifterÖppnas i ett nytt fönster. då du identifierar dig i Suomi.fi.
Du kan förbjuda att dina uppgifter lämnas ut för:
- direktmarknadsföring (omfattar marknads- och opinionsundersökningar)
- personmatriklar
- släktforskning
- uppdateringar av kundregister
Uppgifter kan trots detta lämnas ut för vetenskaplig forskning och för lagstadgade ändamål, till exempel myndighets- eller bankverksamhet.
I befolkningsdatasystemet finns ingen registrering om hemliga adresser. Du kan visserligen förbjuda att dina uppgifter lämnas ut för vissa ändamål, men du kan inte förhindra allt utlämnande av uppgifter.
Dina adressuppgifter lämnas inte ut ur Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Adresstjänst eller andra motsvarande tjänster för adresser och kontaktuppgifter där uppgifter ur befolkningsdatasystemet används. Detta förutsatt att det i befolkningsdatasystemet har registrerats att du har förbjudit att dina kontaktuppgifter lämnas ut. Förbudet mot att lämna ut kontaktuppgifter förhindrar emellertid inte utlämnande av uppgifter ur befolkningsdatasystemet för lagstadgade ändamål, såsom myndighets- eller bankverksamhet.
Ett förbud mot utlämnande av uppgifter som anmälts till befolkningsdatasystemet förhindrar heller inte att uppgifter lämnas ut ur andra personregister. Meddela ett separat förbud mot utlämnande av uppgifter till Traficom. Till exempel om du inte vill att dina uppgifter ska lämnas ut ur Transport- och kommunikationsverket Traficoms trafik- och transportregister.
Observera att din adress också finns hos kommersiella nummertjänster om du inte har förbjudit din mobiloperatör att lämna ut dina uppgifter. Du kan förhindra att kontaktuppgifter syns i nummertjänster via din operatör. De flesta operatörer erbjuder en webbtjänst där du kan ändra inställningarna för ditt abonnemang. Kom ihåg att göra detta på nytt då du byter abonnemang, även om ditt telefonnummer förblir detsamma.
Du kan begränsa mängden direktmarknadsföring som skickas till din adress genom att anmäla ett förbud mot utlämnande av uppgifter till Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry. Tjänsten är avgiftsbelagd.
Du kan inte meddela om ett förbud mot att lämna ut ditt telefonnummer till befolkningsdatasystemet, eftersom telefonnummer inte alls sparas där.
Du kan dölja ditt telefonnummer via din mobiloperatör. De flesta operatörer erbjuder en webbtjänst där du kan ändra inställningarna för ditt abonnemang och förhindra att dina uppgifter syns i kommersiella nummertjänster. Kom ihåg att göra detta på nytt då du byter abonnemang.
Du kan begränsa mängden telefonmarknadsföring genom att meddela ett förbud mot att dina uppgifter lämnas ut till Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry eller Suomen Telemarkkinointiliitto ry. Tjänsterna är avgiftsbelagda.
Om du har en grundad orsak att misstänka att din eller din familjs säkerhet är hotad, kan du lämna en begäran om spärrmarkering till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan samtidigt också ansöka om spärrmarkering för dina familjemedlemmar.
Då din spärrmarkering är i kraft lämnas uppgifter om din adress och hemkommun ut från befolkningsregistret endast till sådana myndigheter som får behandla uppgifter som omfattas av spärrmarkeringen. Dessa myndigheter bör fortfarande säkerställa att de inte lämnar ut dina personuppgifter till utomstående när de behandlar dem.
Du hittar anvisningar för ansökan och närmare information om spärrmarkeringens konsekvenser på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdataÖppnas i ett nytt fönster..
Företag och andra sammanslutningar kan beställa en uppdatering av ett kundregister i form av en informationstjänst av en samarbetspartner till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Det är företaget eller sammanslutningen som själv fattar beslut om att använda tjänsten.
Om du är kund hos ett företag som inte uppdaterar sitt kundregister med uppgifter från befolkningsdatasystemet, ska du själv meddela företaget dina nya uppgifter. Du kan kontrollera listan över företag som uppdaterar uppgifterna i sitt kundregister från befolkningsdatasystemet på webbplatsen för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.Öppnas i ett nytt fönster.
Ändrade personuppgifter förmedlas från befolkningsdatasystemet till andra myndigheter. Det kan förekomma fördröjningar i förmedlingen till registren. Fördröjningen beror vanligen på handläggningstiden för registreringen och på den mottagande myndighetens datasystem. Om uppgifterna inte har förmedlats till myndigheterna inom ett par månader, ska du kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ändrade personuppgifter kan alltid lämnas ut för myndigheters användning även om du har förbjudit uppdatering av kundregistret i befolkningsdatasystemet.
Observera också att e-postadressen som sparats i befolkningsdatasystemet inte uppdateras automatiskt i andra myndigheters e-tjänster, som till exempel MinSkatt. När du byter e-postadress ska du själv uppdatera den i alla e-tjänster som du använder.
Du kan avlägsna förbudet mot att lämna ut personuppgifter och på nytt tillåta att dina uppgifter lämnas ut på sidan Personuppgifter i Suomi.fi. Du kan också avlägsna din spärrmarkering om du är myndig.