Prissättning
Definiera en lämplig prisnivå för ditt företags produkter i förhållande till konkurrerande produkter. Utnyttja prissättningsmetoder när du bestämmer enhetspriserna för dina produkter. När du marknadsför ditt företags produkter, ange priserna i enlighet med lagarna och förordningarna. Följ prissättningsbestämmelserna också vid realisationer och försäljning av rabattprodukter.
Bestäm vilken prisnivå du vill att företagets produkter ska ha i förhållande till konkurrerande produkter.
Om ditt företag lanserar en ny typ av produkt, överväg en hög prisnivå (skumningsprissättning). Ett högt pris är också motiverat när du vill ge en särskilt högklassig bild av dina produkter (imageprissättning).
Om du inte vill konkurrera med priset kan du välja medelprissättning (standardprissättning). Vid sådan prissättning följer priserna för dina produkter den allmänna prisnivån inom branschen. Priserna kan också följa de priser som dina största konkurrenter använder.
Om ditt företag introducerar billiga massprodukter på marknaden ska du överväga en låg prisnivå (penetrationsprissättning). Med ett lågt pris får du kunderna att snabbt köpa din nya produkt.
Ett pris som är billigare än konkurrenternas kan också vara aktuellt om du vill uppnå stora försäljningsvolymer (volymprissättning). Det förutsätter dock att enhetskostnaderna är lägre än konkurrenternas
I prissättningen av ditt företags produkter kan du använda till exempel följande metoder:
Vid marknadsbaserad prissättning grundar sig priset på en prisnivå som bestäms utifrån konkurrenterna och marknaden. När du drar av ditt vinstmål från marknadspriset får du reda på vad produkten får kosta för ditt företag.
Vid prissättning baserad på täckningsbidrag ska du dra av tillverknings- och anskaffningskostnaderna från det pris du har planerat för produkten. Då får du täckningsbidraget. Räkna ihop täckningsbidraget för alla dina produkter. Om det är större än beloppet av företagets löner, hyror och övriga fasta kostnader gör ditt företag vinst.
Vid självkostnads- eller vinsttilläggsprissättning ska du först beräkna vad tillverkningen av produkten kostar ditt företag. Addera en andel av ditt företags fasta kostnader såsom löner och hyror till tillverkningspriset. Lägg ännu till önskad vinst och skatter. Som resultat får du produktens absoluta minimipris.
Vilken prissättningsmetod du än använder ska du inte underprissätta dina produkter.
Skyldigheten och sättet att uppge priset beror på marknadsföringsmediet och försäljningssättet. Huruvida det är fråga om en vara eller en tjänst inverkar också. Dessutom kan reglerna vara olika för olika varor och annorlunda för tjänster. Uppge dock alltid priset på ett tydligt, lättförståeligt och entydigt sätt.
När du marknadsför din produkt för konsumenterna och redogör för priset ska du uppge produktens totala pris inklusive skatter. Leveranskostnader såsom postnings- eller fraktkostnader ska också inkluderas i totalpriset.
För varor som erbjuds på ett detaljhandelsställe och i skyltfönster i anslutning till det, samt på webbplatsen ska försäljnings- och enhetspriset anges som kilo-, liter- eller meterpris. Du ska också lägga till skatter och avgifter till enhetspriset, dock inte möjliga pantavgifter.
Reglerna gällande prismärkning ska följas även under en realisation.
Marknadsföring av realisation är tillåten så länge den inte är osann eller vilseledande. Den bild eller det allmänna intryck som reklamen ger konsumenten måste motsvara verkligheten.
När en vara marknadsförs med realisering eller till ett nedsatt pris, ska det i marknadsföringen också uppges det lägsta pris till vilket varan har marknadsförts under de 30 dagar som föregår prissänkningen.
Produktens pris får inte uppges vara nedsatt om det inte är det på riktigt och den prisförmån som konsumenten därmed får inte är verklig.
Om realiseringen inte gäller butikens hela sortiment, uppge tydligt vilka produkter eller produktgrupper som omfattas av realiseringen.
Observera att du inte får använda ordet realisering om ditt företag inte tidigare har uppburit ett orabatterat pris för produkten. Om produkten är helt ny kan du ordna en erbjudandekampanj i stället för en realisering.
En realisering får pågå under högst två månader i sträck. De kan utgöra sammanlagt högst tre månader under ett kalenderår.
Definiera på vilka grunder du beviljar rabatt. De vanligaste rabattyperna grundar sig på
- mängd
- tid
- avhämtning
- förhandsbeställning
- centralisering.
Beräkna i förväg hur mycket försäljningen måste öka för att realiseringen ska vara lönsam.