Nätbutik som försäljningskanal
En nätbutik är idag en viktig försäljningskanal för många företag. Den har dock vissa särdrag jämfört med andra kanaler. Följ de bestämmelserna om distanshandel i ditt företags nätbutik. De kan exempelvis handla om vilken information som behöver uppges i nätbutiken, orderbekräftelse och ångrat köp.
På näthandel tillämpas bestämmelserna om distansförsäljning, varav de viktigaste är konsumentskyddslagen samt justitieministeriets förordning om ångerblankett och ångeranvisning. Lagstiftningen om betalningssätt bestäms utifrån särdragen hos varje betalningssätt och arten av verksamhet i det företag som tillhandahåller betalningssättet.
Vid distansförsäljning gäller dessutom statsrådets förordning om prisinformation vid marknadsföring av konsumtionsnyttigheter. Därutöver ska man beakta lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation, lagen om tillhandahållande av tjänster och förmyndarverksamhet samt EU:s dataskyddsförordning (GDPR).
Distansförsäljningsbestämmelserna gäller den praktiska verksamheten inom näthandeln. I bestämmelserna föreskrivs till exempel vilken information som ditt företag ska lämna i sin nätbutik. Dessutom definieras villkoren som handlar om att ångra ett köp och returnera en produkt.
Bestämmelserna i konsumentskyddslagen är tvingande till förmån för konsumenten. Ditt företag kan alltså inte utarbeta egna villkor som försämrar konsumentkundens ställning. Däremot kan du tillämpa och skapa tillvägagångssätt som förbättrar kundens lagstadgade rättigheter.
Om ditt företag är beläget utomlands men marknadsföringen sker på finska, tillämpas Finlands lagstiftning på verksamheten.
Konsumentombudsmannen övervakar att bestämmelserna i konsumentskyddslagen följs.
I din nätbutik ska du meddela åtminstone viss grundläggande information om
- ditt företag
- de produkter som säljs i nätbutiken.
Om du samlar in personuppgifter, kom också ihåg att berätta för kunden hur du behandlar dem. Det kan du exempelvis göra i en dataskyddsbeskrivning.
Ange kontaktuppgifterna till ditt företag i din webbutik
- telefonnummer
- e-postadress
- adress.
Upplys om den ångerrätt som gäller vid distansförsäljning. Du måste också berätta om ångerrätten saknas eller om man i vissa fall kan förlora den.
Ange de huvudsakliga egenskaperna hos de produkter som säljs:
- typ
- kvalitet
- beteckning
- möjliga storleks- och färgalternativ.
Om det är fråga om komplicerad teknisk utrustning ska beskrivningen vara utförligare.
Uppge produkternas totalpris samt enhetspris, till exempel literpris. Om du inte kan fastställa ett exakt pris för produkten, uppge grunderna för hur priset bestäms. Om produktens pris har fastställts individuellt utifrån automatiskt beslutsfattande ska också detta framgå.
I nätbutiken ska du ange vilka
- leveranssätt och fraktkostnader,
- betalningssätt och
- återlämningspraxis som gäller.
Om det inte går att beräkna fraktkostnaderna i förväg, tala om att leveransen kan medföra ytterligare kostnader.
Skaffa dig närmare information om det som du ska uppge i nätbutiken i bestämmelserna om distansförsäljning, som konsumentskyddslagen. Beroende på situationen kan det också finnas en del övrig information som ska anmälas.
Kunden ska alltid få en bekräftelse om affären. Leverera orderbekräftelsen till din kund inom rimlig tid från affärstidpunkten. Ditt företag har ansvar för att bevisa att en orderbekräftelse har levererats.
Om affären gäller en vara, leverera orderbekräftelsen senast i samband med att varan överlämnas. Om det är fråga om en tjänst, måste du leverera orderbekräftelsen innan tjänsten utförs.
Av orderbekräftelsen ska uppgifterna om ditt företag och din produkt framgå. Dessutom ska bekräftelsen innehålla information om villkor och handlingssätt som handlar exempelvis om pris, övriga kostnader, leverans, kundreklamationer, ångerrätt och returer.
Orderbekräftelsen ska även inkludera en ångerblankett som följer den föreskrivna mallen i justitieministeriets förordning. Leverera orderbekräftelsen i ett sådant format att uppgifterna inte kan ändras i efterhand.
Kunden kan i regel ångra köpet inom 14 dagar från att produkten mottagits. Det ska göras på ett entydigt sätt, såsom med ett e-postmeddelande eller med blanketten som kommer med varan som ska skickas tillbaka. Om det finns ett fel på produkten, kan kunden begära kompensation även efter ångerfristen.
Kunden ska returnera produkten inom 14 dagar från att ångeranmälan lämnats. Om kunden vill få tillbaka hela den betalade summan, ska produkten vara i samma skick som vid försäljningstillfället. Förpackningen får normalt vara öppnad, om kunden bara har kontrollerat produktens egenskaper eller funktion.
Trots att kunden skulle ha använt produkten, har hon rätt att returnera den. Kunden själv ansvarar dock för produktens eventuella värdeminskning till följd av användningen.
Kunden står för returkostnaderna, om ditt företag inte har förbundit sig till att stå för dem.
Företaget ska dock upplysa kunden om ånger- och returvillkoren, bland annat vem som betalar returen, före köpet.
När du har fått en ångeranmälan, återbetala pengarna till kunden senast inom 14 dagar. Använd samma betalningssätt som kunden. Återbetalningen får inte orsaka kostnader för kunden. Du kan bara tillgodogöra betalningen för kunden på annat sätt, till exempel med ett presentkort, om kunden har samtyckt till det.