Begränsningar i fråga om marknadsföring och reklam
Reklam är en viktig del av ditt företags marknadsföring. Som företagare ska du följa de lagar och förfaranden som gäller marknadsföring. Begränsningarna och skyldigheterna kan ha anknytning till reklam för vissa produkter, reklam riktad till specialgrupper, sättet att göra reklam, reklamkanaler och upphovsrätter.
Reklam regleras bland annat av konsumentskyddslagen, internationella grundläggande bestämmelser om reklam, lagen om otillbörligt förfarande i näringsverksamhet och konkurrenslagstiftningen. Även EU:s dataskyddsförordning ska följas. Dessutom styrs reklamen av regler som är specifika för reklammediet och branschen samt av god reklamsed.
Till exempel i konsumentskyddslagen fastställs det att marknadsföring riktad till konsumenten inte får
- strida mot god sed
- vara otillbörlig
- vara sådan att man inte kan identifiera den som marknadsföring
- medföra risk för förväxling
- vara osann eller vilseledande
- vara aggressiv
- vara bristfällig i fråga om väsentlig information.
Begränsningarna har också att göra med reklam för vissa produkter (bl.a. alkohol) och reklam riktad till specialgrupper (bl.a. barn). Bestämmelserna kan också gälla reklamsättet och -kanalerna, t.ex. dold reklam och utomhusreklam. Dessutom ska upphovsrätterna beaktas.
Du ska själv se till att ditt företags marknadsföring följer bestämmelserna och iakttar god sed. Om du anlitar en reklambyrå ska du alltid ingå ett skriftligt avtal där ansvarsfördelningen framgår.
Samma allmänna regler för marknadsföring och reklam är i regel gångbara i alla marknadsföringskanaler. Kanalerna kan dock vara föremål för kanalspecifika tilläggsbestämmelser och -rekommendationer.
Till exempel vid tv- och radioreklam ska ditt företag förutom de allmänna reglerna även följa lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation. Bestämmelserna har bland annat anknytning till reklamens placering, tidpunkt och varaktighet samt produktplacering.
Vid utomhusreklam ska ditt företag beakta att reklamen är synlig för alla, även barn. När det gäller reklam som riktar sig till barn måste du vara särskilt uppmärksam på att reklamen inte strider mot god sed. Utomhusreklam begränsas också av kommunens egna ordningsregler, lagen om trafiksystem och landsvägar samt markanvändnings- och bygglagen.
Vid marknadsföring på nätet ska ditt företag fästa särskild vikt vid att marknadsföringen ska vara identifierbar samt vid upphovsrätter och tillstånd med anknytning till upphovsrätter. Beakta också integritetsskyddet och ansvarsfull yttrandefrihet. Tjänster i sociala medier har dessutom egna regler med anknytning till marknadsföring och reklam.
Utred begränsningarna som gäller olika kanaler från fall till fall.
Tillsynen av marknadsföring och reklam är synnerligen splittrad mellan många olika förvaltningsområden.
Konsumentombudsmannen fungerar som allmän myndighet i fråga om konsumentreklam. Transport- och kommunikationsverket Traficom ansvarar för tillsynen av reklam i radio och tv. Livsmedelsverket övervakar livsmedelsreklam och Fimea övervakar läkemedelsreklam. Tillsynen av alkohollagen och tobakslagen tillhör Valvira. Tillsynen av marknadsföringen hör också till Säkerhets- och kemikalieverket Tukes med stöd av konsumentsäkerhetslagstiftningen och kosmetiklagstiftningen.
Prisuppgifter i marknadsföringen övervakas av både konsumentombudsmannen och Regionförvaltningsverket. Dataskyddsfrågor med anknytning till marknadsföring övervakas av Dataskyddsombudsmannens byrå.
Dessutom styrs marknadsföringen och reklamen av beslut och avgöranden av bland annat konsumenttvistenämnden, marknadsdomstolen, Reklametiska rådet, Centralhandelskammarens opinionsnämnd för affärssed och de allmänna domstolarna.
Du kan från fall till fall be tillsynsmyndigheten om mer information om begränsningar med anknytning till marknadsföring och reklam.
Till att börja med lönar det sig att direkt kontakta den aktör som har missbrukat materialet. Ibland är motparten inte nödvändigtvis medveten om att den har gjort fel, till exempel när det är fråga om upphovsrättsförseelser. Då är motparten vanligen samarbetsvillig och situationen kan enkelt korrigeras.
Om missbruket har åsamkat ditt företag skador, kan du kräva att motparten korrigerar skadorna eller ersätter dem. Om ni inte kan nå samförstånd i ett missbruksärende kan ärendet behandlas i domstol. Där kan du kräva både ekonomisk ersättning och straff i enlighet med upphovsrättslagen. I en ersättningssituation tillämpas även skadeståndslagen.
Du får mer information och hjälp i missbruksärenden bland annat av upphovsrättsrådet, som är verksamt i anslutning till undervisnings- och kulturministeriet. Du kan också vända dig till Upphovsrättens informations- och övervakningscentral.