Så här annullerar du fullmakter om du inte kan använda elektroniska tjänster
Om en myndig person inte kan använda elektroniska tjänster eller identifiera sig i dem, kan fullmakterna annulleras på tre olika sätt.
Observera att om en person kan använda elektroniska tjänster, hen kan annullera fullmakter på egen hand i Suomi.fi-fullmakter. Se anvisningar för annullering av fullmakter
Gör en ansökan om annullering av fullmakter tillsammans med ett biträde på sidan Fullmakt med ansökan.
Gör så här:
- Fyll i uppgifterna i ansökan tillsammans. Om biträdet gör ansökan som identifierad i Suomi.fi kan hen följa hur behandlingen av ansökan framskrider.
- Underteckna den utskrivna ansökan.
- Biträdet lämnar in ansökan och eventuella bilagor för behandling.
- Var beredd på att styrka din identitet enligt de anvisningar som du får i samband med ansökan.
Du och ditt biträde får en bekräftelse per post när fullmakterna har annullerats.
Gör en ansökan om annullering av fullmakter själv på sidan Fullmakt med ansökan.
Gör så här om du kan skriva ut ansökan:
- Fyll i uppgifterna i ansökan
- Skriv ut ansökan och underteckna den.
- Lämna in eller posta ansökan och eventuella bilagor i samma kuvert till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du får noggranna anvisningar när du gör ansökan.
- Var beredd på att styrka din identitet enligt de anvisningar som du får i samband med ansökan.
Gör så här om du inte kan skriva ut ansökan:
- Fyll i uppgifterna i ansökan Du kan till sist lämna ansökan eftersom ett utkast sparas i systemet.
- Boka tid till det serviceställe du valt vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Underteckna ansökan som en tjänsteman skrivit ut.
- Var beredd på att styrka din identitet enligt de anvisningar som du får i samband med ansökan.
Tidsbokning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdataÖppnas i ett nytt fönster.
Du får en bekräftelse per post när fullmakten har registrerats.
Om du inte kan eller vet hur du själv kan göra ansökan om annullering, boka tid till det serviceställe du valt vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
- Tidsbokning vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdataÖppnas i ett nytt fönster.
- Adresser till serviceställen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdataÖppnas i ett nytt fönster.
Gör så här:
- Ta reda på det officiella namnet och personbeteckningen på den befullmäktigade som du inte längre vill att ska uträtta ärenden för dig.
- Ta med dig till servicestället ett giltigt eller föråldrat pass eller identitetskort som utfärdats till dig som finsk medborgare eller ett giltigt identitetskort för en utlänning utfärdat av finska polisen. Om du inte har ett giltigt eller föråldrat pass eller identitetskort som utfärdats till dig som finsk medborgare, ta med dig ett annat identitetsbevis med foto och var beredd att svara på tjänstemannens frågor.
- Tjänstemannen hjälper dig att göra ansökan.
- Underteckna ansökan på servicestället.
Tjänstemannen bifogar en kopia av ditt identitetsbevis till ansökan och lämnar in ansökan för behandling. Du får en bekräftelse per post när fullmakten har registrerats.
Om du ännu har frågor, ring Medborgarrådgivningen.