Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Vaihtoehtoinen nimi KKV
Toimivammat markkinat – tietoisemmat kuluttajat
Kilpailu- ja kuluttajavirasto varmistaa, että markkinat toimivat mahdollisimman tehokkaasti ja reilusti kansantalouden ja kuluttajien eduksi.
KKV:ssä toimiva kuluttaja-asiamies valvoo kuluttajansuojalainsäädännön noudattamista. Valvonta kohdistuu erityisesti markkinointiin ja sopimusehtoihin. Kuluttajille ja yrityksille virasto tarjoaa tietoa ja toimintaohjeita, jotka ehkäisevät ongelmia jo ennalta.
KKV puuttuu myös kartelleihin ja yrityskauppoihin, jotta hinnat eivät nousisi tai laatu laskisi asiakkaiden vahingoksi. Lisäksi virasto huolehtii siitä, etteivät julkisyhteisöt hyödynnä elinkeinotoiminnassaan asemastaan johtuvia perusteettomia kilpailuetuja, ja syrjäytä näin tehokkaampia kilpailijoitaan markkinoilta tai estä markkinoiden uudistumista. Tehtäviin kuuluu myös varmistaa, että yhteisiä verovarojamme käytetään mahdollisimman tehokkaasti valvomalla, että julkiset hankinnat kilpailutetaan avoimesti ja tasapuolisesti.
KKV:n monipuolinen asiantuntemus perustuu tutkimukseen ja markkinoiden tuntemukseen. Analyysiemme avulla päättäjät pystyvät huomioimaan eri vaihtoehtojen vaikutukset markkinoiden toimivuuteen sekä kuluttajien ja yritysten asemaan.
Mitä palveluja voin saada?
Hintojen ilmoittamisen valvonta
Lupa tai muu velvoiteKoko maa poislukien AhvenanmaaJulkinen palveluKulutushyödykkeen hinnan ilmoittamista markkinoinnissa valvovat kuluttaja-asiamies ja aluehallintovirastot.Ilmoituksen tekeminen kuluttaja-asiamiehelle
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKuluttaja-asiamiehelle voi antaa vihjeen epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista.Ilmoitus yrityskaupasta
Lupa tai muu velvoiteKoko SuomiJulkinen palveluTietyt liikevaihtorajat ylittävät yrityskaupat on ilmoitettava Kilpailu- ja kuluttajavirastolle ennen kuin ne voidaan laittaa täytäntöön.Irrottaudu kartellista ja vapaudu seuraamusmaksusta
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKartelliin osallinen yritys voi vapautua seuraamusmaksusta tai saada siitä alennusta paljastaessaan kartellin Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.KKV Kampus -oppimisympäristö
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKKV Kampus -oppimisympäristössä voi kehittää osaamista kuluttajansuojasta – tarvitseepa taitoja sitten kuluttajana tai elinkeinonharjoittajana.Kuluttajaneuvonta
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKuluttajaneuvonta on palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitteluapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.Kuluttajaneuvonta (yrityksille)
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKuluttajaneuvonta on palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista sekä opastusta kuluttajan ja yrityksen välisen riidan ratkaisemiseen.Kuluttajaosaamisen oppimisen palvelut
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluOppimisen palvelut tukee kuluttajakauppaa käsittelevän opetuksen suunnittelua ja toteuttamista eri koulutusasteilla.Lähetä vihje kartellista tai muusta kilpailunrajoituksesta
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluMikäli epäilet kartellia tai muuta kilpailurajoitusta, voit lähettää asiasta vihjeen Kilpailu- ja kuluttajavirastolle.Matkanjärjestäjän konkurssin tai maksukyvyttömyyden vuoksi haettavat korvaukset
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluMatkustaja voi hakea KKV:sta korvausta menettämistään rahoista, jos Suomeen vakuuden asettanut matkanjärjestäjä todetaan maksukyvyttömäksi.Neuvonta rajat ylittävissä kuluttaja-asioissa
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluEuroopan kuluttajakeskus auttaa kuluttajia rajat ylittävän kaupan ongelmissa.Reklamaatioapuri
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluReklamaatioapuri auttaa laatimaan kirjallisen valituksen yritykselle tai myyjälle.Tarkista matkanjärjestäjän vakuus
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluVakuusrekisteristä voit tarkistaa onko vakuudenasettamisvelvolllinen matkanjärjestäjä asettanut vakuuden.Toimenpidepyynnön tekeminen kilpailuneutraliteetti -asiassa
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluKKV selvittää ovatko kilpailuolosuhteet neutraalit julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan välillä.Toimenpidepyynnön tekeminen kilpailunrajoituksen selvittämiseksi
PalveluKoko SuomiJulkinen palveluVoit tehdä Kilpailu- ja kuluttajavirastolle toimenpidepyynnön kartelliepäilystä tai muusta laittomasta kilpailunrajoituksesta.Vakuudenasettamisvelvollisten matkapalveluyhdistelmien tarjoajien rekisteröinti
Lupa tai muu velvoiteKoko SuomiJulkinen palveluOhjeita matkapalveluyhdistelmien tarjoajille, joilla velvollisuus asettaa vakuus ja rekisteröityä Kilpailu- ja kuluttajaviraston vakuusrekisteriin.
Tutustu organisaation asiointikanaviin
Asiointi kuluttajaneuvonnassa
VerkkoasiointiKoko SuomiKuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.Asiointi kuluttajaneuvonnassa (yrityksille)
VerkkoasiointiKoko SuomiKuluttajaneuvonnasta saat tietoa ja ohjeita kuluttajaoikeudellisissa kysymyksissä ja riitatilanteissa.Ilmoituksen tekeminen kuluttaja-asiamiehelle
VerkkoasiointiKoko SuomiIlmoita epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista.Korvaushakemus matkanjärjestäjän konkurssin tai maksukyvyttömyyden vuoksi
VerkkoasiointiKoko SuomiAsiointiohjeet ja verkkolomake matkustajille, jotka ovat oikeutettuja hakemaan korvausta matkanjärjestäjän konkurssin tai maksukyvyttömyyden vuoksi.Rekisteröityminen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämään vakuusrekisteriin.
VerkkoasiointiKoko SuomiAsiointiohjeet matkapalveluyhdistelmien tarjoajille, joilla on velvollisuus asettaa vakuus.maanantai-keskiviikko 10.00–12.00Reklamaatioapuri
VerkkoasiointiKoko SuomiReklamaatioapuri auttaa laatimaan kirjallisen valituksen yritykselle / myyjälle. Sovellus tarjoaa myös tietoa kuluttajan oikeuksista.Verkkoasiointi rajat ylittävissä kuluttajaongelmissa
VerkkoasiointiKoko SuomiJos sinulla on saamisvaatimus toisessa EU-maassa olevaa myyjää kohtaan, saat asiasi parhaiten käsittelyyn täyttämällä aluksi verkkolomakkeen.Vihjeen antaminen kartellista tai kilpailurajoituksesta sähköisellä lomakkeella
VerkkoasiointiKoko SuomiVoit lähettää sähköisellä lomakkeella (myös nimettömänä) vihjeen viranomaiselle, kun epäilet kartellia tai muuta lainvastaista kilpailunrajoitusta.maanantai-perjantai 8.00–16.15
Yrityskaupasta tehtävä ilmoitus toimitetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kirjaamoon
PalvelupaikkaKoko SuomiIlmoitukset yrityskaupoista toimitetaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston kirjaamoon sähköisesti.maanantai-perjantai 8.00–16.15
Jos epäilet kartellia tai kilpailunrajoitusta, anna KKV:lle vihje verkkosivu-ohjeen mukaisesti
VerkkosivuKoko SuomiVihjeet kilpailuongelmista ovat tärkeitä, kun tutkitaan ja kerätään tietoa kilpailulain vastaisesta toiminnasta. Ohjeet KKV:n verkkosivuilla.Kerro kartellista ensimmäisenä ja vapaudu seuraamusmaksusta
VerkkosivuKoko SuomiJos haluat ilmoittaa osallistumisestasi salaiseen kartelliin ja vapautua seuraamusmaksusta, ota yhteyttä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon.KKV Kampus -oppimisympäristö
VerkkosivuKoko SuomiDigitaalinen oppimisympäristö, jossa voi kehittää osaamista kuluttajansuojasta.KULMA, kuluttajansuojan osaamisen ja opetuksen blogi
VerkkosivuKoko SuomiKilpailu- ja kuluttajavirasto julkaisee Kulma-blogissa kuluttajakasvatuksen näkökulmia kuluttamiseen.Kuluttajansuoja – tietoa ja ohjeita
VerkkosivuKoko SuomiTietoa kuluttajansuojasta ja ohjeita ongelmatilanteisiin.Kuluttajaosaaminen Facebookissa
VerkkosivuKoko SuomiKKV Kampus Facebook-sivuilla jaetaan tietoa kuluttajaosaamisesta ja ajankohtaisista arjenhallintaan liittyvistä asioista.Luottamuksellisen viestin lähettäminen KKV:lle kartelliin osallistumisesta
VerkkosivuKoko SuomiElinkeinonharjoittaja voi ilmoittaa Kilpailu- ja kuluttajavirastolle osallistumisestaan kartelliin luottamuksellisella viestillä.Matkanjärjestäjän konkurssi
VerkkosivuKoko SuomiOhjeita matkustajalle, jonka matkanjärjestäjä on mennyt konkurssiin ennen matkaa tai matkan aikana.Matkapalveluyhdistelmien tarjoajien vakuudenasettamisvelvollisuus ja raportointi.
VerkkosivuKoko SuomiRekisteröityminen Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ylläpitämään vakuudenasettamisvelvollisten rekisteriin ja raportointi virastolle.Neuvontaa yrityksille kuluttajaoikeudellisissa asioissa
VerkkosivuKoko SuomiNeuvoja tavaraa tai palvelua koskeviin kiistatilanteisiin tai kuluttajaoikeudellisiin kysymyksiin, joissa osapuolina ovat kuluttaja ja yritys.Oppimisen palvelut verkkosivuilla
VerkkosivuKoko SuomiKKV:n verkkosivuilla on Oppimisen palvelut -osio, jossa tarjotaan tietoja ja tukea oppimisen asiantuntijalle kuluttajaosaamisesta.Reklamaatioapuri
VerkkosivuKoko SuomiReklamaatioapuri auttaa laatimaan kirjallisen valituksen myyjälle. Sovellus tarjoaa myös tietoa kuluttajan oikeuksista.Tarkista vakuusrekisteristä onko vakuudenasettamisvelvollinen matkanjärjestäjä asettanut vakuuden
VerkkosivuKoko SuomiVakuusrekisteri, josta voit tarkistaa onko vakuudenasettamisvelvolllinen matkanjärjestäjä asettanut vakuuden, sijaitsee KKV:n verkkosivuilla.Toimenpidepyynnön tekeminen kilpailunrajoituksen selvittämiseksi ohjeistetaan verkkosivulla
VerkkosivuKoko SuomiVoit tehdä toimenpidepyynnön kartelliepäilystä tai muusta laittomasta kilpailunrajoituksesta KKV:n verkkosivuilla annettujen ohjeiden mukaisesti.Verkkosivuilla on tietoa kilpailuneutraliteetista ja toimenpidepyynnön tekemisestä
VerkkosivuKoko SuomiKilpailuneutraliteetti tarkoittaa julkisen ja yksityisen elinkeinotoiminnan tasapuolisia toimintaedellytyksiä. Asiasta lisätietoa KKV:n verkkosivulla.Verkkosivuilta saat tietoa rajat ylittävistä kuluttaja-asioista
VerkkosivuKoko SuomiEuroopan kuluttajakeskuksen verkkosivuilla kerrotaan rajat ylittävään kauppaan liittyvistä aiheista ja kuluttajan oikeuksista.Yrityskauppavalvonta verkkosivuilla
VerkkosivuKoko SuomiYrityskauppoihin liittyvä valvonta, vireillä olevat yrityskaupat sekä yrityskaupparatkaisut ovat julkaistu KKV:n verkkosivuilla.
Sähköposti
kirjaamo@kkv.fi
Osoite
A-sisäänkäynti
Lintulahdenkuja 2
00530 Helsinki
Organisaation tunnistetiedot
Y-tunnus: 2502067-3
Verkkolaskutiedot
Verkkolaskuosoite (OVT-tunnus):003725020673
Välittäjätunnus:
E204503
Lisätieto:
OpusCapita Group Oy
Verkkosivu
Kilpailu- ja kuluttajaviraston kotisivu
www.kkv.fiAvautuu uuteen ikkunaan.
Postiosoite
PL 5
00531 Helsinki