suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kuluttajaneuvonta

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Kuluttajaneuvonta antaa keinot selvittää pienet tai suuret ongelmat, joita kuluttajalla on hankkimansa tavaran tai palvelun kaupassa. Kuluttajaoikeusneuvoja voi ottaa asian tarkempaan selvittelyyn, jos sille on oikeudelliset perusteet ja sovitella asiaa kuluttajan ja elinkeinonharjoittajan välillä.

Kuluttajaoikeusneuvoja:

• antaa kuluttajille ja yrityksille tietoa kuluttajan oikeuksista.

• avustaa ja sovittelee kuluttajan ja yrityksen välisessä riitatilanteessa.

Toimi näin

Saat selvitettyä asiasi kuluttajaneuvonnassa mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

1. Tee valitus yritykselle: Ota aina ensin yhteyttä yritykseen, jonka kanssa olet tehnyt kaupat. Tee reklamaatio yritykselle mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta ja pyri neuvottelemaan sopivasta hyvityksestä tai muusta ratkaisusta. Vaatimus kannattaa tehdä kirjallisesti.

Voit käyttää Reklamaation tekemisessä yritykselle Reklamaatio-apuria. (http://www.reklamaatio-apuri.fi). Muista toimittaa reklamaatio itse yritykselle.

2. Ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan: Jos valituksesi yritykselle ei tuota toivomaasi tulosta, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Sieltä saat maksutta opastusta ja sovitteluapua riitatilanteessa.

Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse. Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan

Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella. Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta ja soittajana saattaa näkyä "tuntematon numero".

Kenelle ja millä ehdoin

Kuluttajaneuvonta on tarkoitettu kuluttajan asemassa oleville henkilöille, jotka ovat ostaneet tavaran tai palvelun omaan tai perheensä käyttöön ja maksavat ne itse, eivätkä yrityksen tai toiminimen laskuun.

Palvelua annetaan henkilöille, joilla on koti- tai asuinpaikka Suomessa tai toisessa Euroopan unionin jäsenvaltiossa tai Euroopan talousalueeseen kuuluvassa valtiossa.

Kuluttajaneuvonnassa ei käsitellä:

• yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja

• elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja

• taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja

• arvopaperi- ja osakekauppoja

• valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita

Palvelu on maksuton.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Palvelusta vastaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Alue Koko Suomi
Palvelun kieletruotsi, suomi
Tekstistä vastaa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Päivitetty: 2.3.2020