suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Ilmoituksen tekeminen kuluttaja-asiamiehelle

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Kuluttaja-asiamiehelle voi tehdä ilmoituksen verkkolomakkeella epäasiallisesta markkinoinnista tai kohtuuttomista sopimusehdoista. Ilmoitukset tallentuvat KKV:n tietojärjestelmään ja niitä hyödynnetään kuluttaja-asiamiehen valvontatyössä. Ilmoituksiin ei vastata henkilökohtaisesti.

Kuluttaja-asiamies ei pääsääntöisesti käsittele yksittäisiä riita-asioita, joissa kuluttaja hakee hyvitystä tavaran tai palvelun virheestä. Jos kuluttajalla tai yrityksellä on yksittäistä riitaa koskeva erimielisyys, valtakunnallinen kuluttajaneuvonta (www.kuluttajaneuvonta.fi) tarjoaa selkeät pelisäännöt kaikille kaupan osapuolille ja auttaa löytämään riitatilanteisiin ratkaisuja.

Kenelle ja millä ehdoin

Kuka tahansa voi tehdä kuluttaja-asiamiehelle ilmoituksen kuluttajan oikeusasemaa koskevasta asiasta. Ilmoituksen voi tehdä nimellä ja yhteystiedoilla tai nimettömänä.

Kuluttaja-asiamies valitsee ilmoitetuista asioista valvontatoimenpiteiden kohteiksi kulloinkin ne, joilla on kuluttajien kannalta huomattavaa merkitystä tai joilla voidaan olettaa yleisimmin esiintyvän ongelmia kuluttajien asemassa. Kuluttaja-asiamiehen valvonta kohdistuu erityisesti markkinoinnin ja sopimusehtojen sekä perinnän lainmukaisuuteen.

Kuluttaja-asiamiehen toiminnan ensisijaisena tavoitteena on saada lainvastaisesti toimiva yritys lopettamaan menettelynsä tai muuttamaan sitä vapaaehtoisesti.

Palvelu on maksuton.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Palvelusta vastaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Alue Koko Suomi
Palvelun kieletsuomi, ruotsi
Tekstistä vastaa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Päivitetty: 20.3.2020