Kuluttajaneuvonta (yrityksille)
- Palvelu
- Koko Suomi
- Julkinen palvelu
Kuluttajaneuvonta opastaa pienissä kuin suurissakin kuluttajaoikeudellisissa ongelmissa kuluttajan ja yrityksen välillä. Tarjoamme selkeät pelisäännöt ja autamme löytämään riitatilanteisiin ratkaisuja.
Yritys voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan yrityksen ja kuluttajan välisessä, yksittäistä tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta.
Riitatilanteessa asiaa selvitetään ja sovitellaan vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät.
Toimi näin
Saat selvitettyä asiasi kuluttajaneuvonnassa mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:
- Etsi ensin vastausta tilanteeseen Kilpailu ja kuluttajaviraston verkkosivuilta, jossa on kattavasti tietoa kuluttajan oikeuksista.
- Jos asia ei selviä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan: Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse. Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan.
Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella. Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta ja soittajana saattaa näkyä "tuntematon numero".
Kenelle ja millä ehdoin
Kuluttajaneuvonta ei käsittele
• elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja
• yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja
• taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja
• arvopaperi- ja osakekauppoja
• valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita.
Palvelu on maksuton.