suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.
Vastuuorganisaatio Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Kuluttajaneuvonta (yrityksille)

  • Palvelu
  • Koko Suomi
  • Julkinen palvelu

Kuluttajaneuvonta opastaa pienissä kuin suurissakin kuluttajaoikeudellisissa ongelmissa kuluttajan ja yrityksen välillä. Tarjoamme selkeät pelisäännöt ja autamme löytämään riitatilanteisiin ratkaisuja.

Yritys voi ottaa yhteyttä kuluttajaneuvontaan yrityksen ja kuluttajan välisessä, yksittäistä tavaraa tai palvelua koskevassa kiistatilanteessa. Neuvonnasta saa tietoa muun muassa virheen hyvityksestä, sopimuksista ja maksamisesta.

Riitatilanteessa asiaa selvitetään ja sovitellaan vain kuluttajan aloitteesta, jos sovittelun edellytykset täyttyvät.

Toimi näin

Saat selvitettyä asiasi kuluttajaneuvonnassa mahdollisimman sujuvasti, kun etenet seuraavassa järjestyksessä:

1. Etsi ensin vastausta tilanteeseen Kilpailu ja kuluttajaviraston verkkosivuilta, jossa on kattavsti tietoa kuluttajan oikeuksista (http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita).

2. Jos asia ei selviä, ota yhteyttä kuluttajaneuvontaan: Saat nopeimmin yhteyden neuvojaan puhelimitse. Otathan asiaan liittyvät paperit valmiiksi esille, kun soitat kuluttajaneuvontaan

Voit asioida kuluttajaneuvonnan kanssa myös sähköisesti yhteydenottolomakkeella. Neuvoja vastaa sähköiseen yhteydenottoon viimeistään viiden työpäivän kuluessa. Vastauksen saat pääsääntöisesti puhelimitse. Soitto tulee 029-alkuisesta numerosta ja soittajana saattaa näkyä "tuntematon numero".

Kenelle ja millä ehdoin

Kuluttajaneuvonta ei käsittele

• elinkeinonharjoittajien välisiä riitoja

• yksityisten henkilöiden välisen kaupankäynnin riitoja

• taloyhtiön ja asukkaan välisiä riitoja

• arvopaperi- ja osakekauppoja

• valtion ja kunnan palveluita koskevia asioita

Palvelu on maksuton.

Perustiedot

Palvelun toteuttaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Palvelusta vastaaKilpailu- ja kuluttajavirasto
Alue Koko Suomi
Palvelun kieletsuomi, ruotsi, englanti
Tekstistä vastaa: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
Päivitetty: 20.3.2020