Vatten- och avloppsförsörjning
I Finland är vatten- och avloppsförsörjningen en tjänst som ordnas av kommunerna. Den producerar kranvatten av hög kvalitet och sköter behandlingen av avloppsvattnet så att miljön och människors hälsa inte äventyras. Varje fastighet på vatten- och avloppsförsörjningsnätets område har rätt att ansluta sig till vatten- och avloppsfösörjningen. Utöver anslutningsavgiften betalar du en grundavgift och en bruksavgift för vattnet.
I Finland ansvarar kommunerna för ordnandet av vatten- och avloppsförsörjningen. Kommunerna fastställer området för vatten- och avloppsförsörjningens servicenät. Området kallas verksamhetsområde för vatten- och avloppsförsörjning.
Verksamhetsområdet ska täcka tätorterna. Ofta sträcker det sig dock också en bit utanför tätorterna. Även i glesbygden byggs vatten- och avloppsnät, även om de skulle ligga långt från tätorterna och verksamhetsområdet för vatten- och avloppsförsörjning inte sträcker sig ända dit.
Vatten- och avloppsförsörjningen ordnas i praktiken av vatten- och avloppsverket. Det kan till exempel vara ett bolag som ägs av kommunen eller ett andelslag som grundats av invånarna. Stora vatten- och avloppsverk ägs i regel av kommunerna. Andelslagen är i allmänhet små och fungerar ofta i glesbygden.
Vatten- och avloppsverken kommer sinsemellan överens om vem som är verksam inom vilket område. Ofta följer de kommungränserna, men kommunerna kan också ha gemensamma vatten- och avloppsverk. Det kan också finnas flera gemensamma vatten- och avloppsverk som verkar inom samma kommun – var och en inom sitt eget område.
Du kan inte själv välja var du skaffar vatten- och avloppsförsörjningen. I varje område finns endast en tjänsteleverantör inom vatten- och avloppsförsörjningen. Vatten- och försörjningen köps av det verk inom vars område din fastighet är belägen.
Du kan söka efter vatten- och avloppsverket i ditt område till exempel med hjälp av verktyget Vatten- och avloppsverkets koder som finns på webbtjänsten Vesi.fi (på finska)Öppnas i ett nytt fönster.. Tjänsten informerar om vatten- och avloppsverken i varje kommun.
Mer information och råd om anslutning till vatten- och avloppsförsörjningsnätet får du från din egen kommun.
Varje fastighet som finns inom vatten- och avloppsförsörjningsnätets område har rätt att ansluta sig till vatten- och avloppsförsörjningsnätet.
Det är obligatoriskt att ansluta sig till vatten- och avloppsförsörjningsnätet om fastigheten är belägen i en tätort och hör till verksamhetsområdet för vatten- och avloppsförsörjning.
Fastigheten måste också anslutas till vatten- och avloppsförsörjningsnätet om det finns ett vatten- och avloppsförsörjningsnät i området och den vatten- och avloppsförsörjning man ordnat själv inte är på den nivå som lagen kräver.
När fastigheten ansluts till vatten- och avloppsförsörjningsnätet tar vatten- och avloppsverket ut en anslutningsavgift. Avgiften omfattar kopplingsarbete och bland annat en vattenmätare. Anslutningsavgiften är ganska hög, eftersom vatten- och avloppsverket också täcker utvidgningen av vattenledningsnätet med anslutningsavgifterna.
En ny anslutningsavgift behöver inte betalas även om en fastighet byter ägare eller en stor renovering görs. Anslutningsavgiften behöver inte heller betalas på nytt om ett hus rivs och ersätts av ett nytt hus. Anslutningsavgiften ska alltså betalas endast när fastigheten ansluter sig till vattentjänstnätet för första gången.
Efter anslutningen börjar vatten- och avloppsverket fakturera dig för grundavgiften och bruksavgiften för vattentjänsterna. Grundavgiften omfattar underhåll av anläggningar och nätverk. Bruksavgiften fastställs enligt din vattenförbrukning. Den täcker kostnaderna för hantering och transport av vatten och avloppsvatten.
Ibland kan det förekomma kvalitetsförändringar i vattnet, till exempel fällning eller brun färg. De beror i allmänhet på att vattenledningsnätet har reparerats. Då har tryckvariationerna lösgjort ämnen som samlats i rörens väggar, såsom järn. Då lönar det sig att låta vattnet rinna en stund, då förbättras vattenkvaliteten.
Om du misstänker något allvarligt fel på vattnet ska du kontakta vatten- och avloppsverkets feljour eller kommunens hälsoinspektör. Det kan till exempel vara fråga om att ett rörbrott har förorenat vattnet. Kommunen ger då anvisningar och informerar även andra invånare.
Du kan få svar på mindre problem och frågor på ditt eget vatten- och avloppsverks webbtjänst. Där får du i allmänhet information om till exempel eventuella distributionsstörningar och hur du ska agera om problem uppstår.
Faktureringen av vatten och avlopp grundar sig på en förhandsberäkning av hur mycket vatten du använder. Beräkningen baserar sig på din vattenanvändning under de föregående åren. Om du är ny kund baserar sig beräkningen på den genomsnittliga vattenförbrukningen i motsvarande hushåll. Faktureringen jämnas ut en gång per år när vattenmätarna läses av.
Du kan förutse dina kommande vattenräkningar utifrån årets första vattenräkning. Detta hjälper dig att förbereda dig på årets vattenfakturor.
Måttlig vattenanvändning hjälper dig att hålla vattenräkningarna skäliga. På vattenverkens webbplats hittar du anvisningar om hur du kan spara vatten i ditt dagliga liv.
Om du använder vatten sparsamt kan utjämningsfakturan efter att mätaren lästs av vara mycket liten. Fakturan kan till och med vara negativ. Det innebär att du har använt mindre vatten än vad som uppskattats på förhand men ändå betalat för vattnet enligt den uppskattade förbrukningen. Då får du tillbaka de pengar du har betalat extra.
Om du inte kan betala vattenräkningen inom utsatt tid ska du kontakta faktureraren redan innan fakturan förfaller till betalning och be om mer betalningstid.
Om dina inkomster inte räcker till för vattenräkningar eller andra boendekostnader kan du ansöka om bostadsbidrag och eventuellt även andra förmåner. Ansök om förmåner från fall till fall antingen hos FPA eller välfärdsområdet.
Du kan få hjälp med att ansöka om stöd till exempel hos välfärdområdets socialvård. Också på FPA:s webbplats finns tydliga ansökningsanvisningar på flera språk.
Kommunernas och vattenverkens webbplatser samt digitala tjänster är ofta planerade så att de ska vara tillgängliga. Då är det också lätt för personer med funktionsnedsättning att använda dem. Många webbplatstexter kan man få upplästa eller förstorade.
Välfärdsområdena, centralsjukhusen, FPA och handikapporganisationerna erbjuder olika hjälpmedel som underlättar uträttandet av ärenden. Sådana är till exempel förstoringsprogram som installeras på datorn, talsyntetisatorer samt punktskriftsskärmar och skrivare.
Du kan få ekonomiskt stöd av FPA till exempel för att betala vattenfakturor. På sin webbplats erbjuder FPA omfattande information och anvisningar även på lättläst finska och de teckenspråk som används i Finland.
Vattenmätarna är numera fjärravlästa på många ställen. Då är det också lättare för personer med funktionsnedsättning, eftersom de inte själva behöver läsa av vattenmätaren eller anmäla avläsningarna till vattenverket.
Denna webbplats är en del av Europas portal Your Europe. Ge respons via Europeiska kommissionens responsblankett.Öppnas i ett nytt fönster.