Undersök och fundera på olika aspekter av internationaliseringen i ditt företag. Upprätta en internationaliseringsplan och uppdatera den regelbundet.
När ditt företag håller på att internationalisera sig, bekanta dig med nätverket Team Finland. Team Finland är ett nätverk av offentliga aktörer som tillhandahåller internationaliseringstjänster för företag. I nätverket medverkar arbets- och näringsministeriet, utrikesministeriet, utbildnings- och kulturministeriet, Business Finland, Finnvera, Finlands Industriinvestering Tesi, NTM-centralerna, Patent- och registerstyrelsen, Finsk-ryska handelskammaren, Finsk-svenska handelskammaren, Teknologiska forskningscentralen VTT, Finnfund, Finnpartnership samt Finlands kultur- och vetenskapsinstitut.
Tänk på vilka behov ditt företags produkter fyller och på vilka marknader det skulle finnas kunder. Ta reda på om din affärsmodell och dina produkter är konkurrenskraftiga i området. Här får du hjälp till exempel av utvecklingsbolagen i din region och av aktörerna inom Team Finland.
Bestäm om ditt företag ska driva verksamheten utifrån sitt säte i Finland eller lokalt i mållandet. Lokalt kan verksamheten drivas antingen via det egna företaget eller ett samarbetsföretag. Sätt dig in i lagstiftningen, tullbestämmelserna och beskattningsförfarandet både i Finland och i mållandet. Tänk på att verksamheten kan vara förknippad med begränsningar eller kräva tillstånd.
Utarbeta en skriftlig internationaliseringsplan. Sök samarbetspartner och nätverk på målmarknaden. Studera marknadsanalyser och affärskulturen som gäller mållandet. Du får hjälp till exempel hos ambassaderna, Business Finland och Tullens utrikeshandelsstatistik.
Utred hurdan finansierings som behövs. Du kan ansöka om offentlig finansiering till exempel hos Finnvera, Business Finland och NTM-centralen. Av banker och investerare kan du få privat finansiering.
Företagets verksamhetsidé och verksamhetsform på den internationella marknaden är en del av planen. Av planen framgår också finansieringsbehoven och -formerna samt målen och prognoserna för internationaliseringen.
Vilket skede av internationalisering företaget är i påverkar internationaliseringsplanens innehåll. Om du ansöker om finansiering ska du även beakta finansiärens krav i planen.
I planen ska du motivera varför ditt företag vill internationalisera sig. Fastställ målen och vilka resurser som behövs för att uppnå dem. Redogör för vad företaget tillhandahåller, vilka kunder företaget har och hur företaget svarar på konkurrensen.
Definiera hur företaget kan driva affärsverksamheten på ett lönsamt sätt. Ta reda på vilket sätt att träda in på marknaden och vilken verksamhetsform som passar ditt företag. Direkt export, återförsäljare eller egna säljkontor är exempel på detta.
Räkna ut hur mycket driftskapital ditt företag behöver. Utred när inkomsterna kommer att intäktsföras, hurdana investeringar ditt företag behöver och var finansiering ska fås.
Uppskatta hur och enligt vilken tidtabell företagets mål för internationaliseringen kommer att uppnås.
Internationaliseringsplanen skapar målmedvetenhet och är en konkret plan för hur ditt företag ska utvidga affärsverksamheten till utlandet. Planen gör det också lättare att kommunicera kring internationaliseringen till exempel med den egna personalen och finansiärerna.
Finansiärer förutsätter i allmänhet att en internationaliseringsplan bifogas finansieringsansökan. Ibland räcker det med att mata in enskilda uppgifter i internationaliseringsplanen på ansökningsblanketten. Hur detaljerade uppgifter som krävs beror bland annat på vilket skede av internationalisering ditt företag är i.
Du kan också få finansiering för själva utarbetandet av internationaliseringsplanen, t.ex. från Business Finland eller NTM-centralerna. Dra nytta av sakkunnighjälp t.ex. från utvecklingsbolaget i din region eller organisationer inom Team Finland för utarbetandet av planen.
Använd internationaliseringsplanen aktivt som stöd för företagets internationella verksamhet. Kom ihåg att ständigt hålla den aktuell.
Framgång på den internationella marknaden förutsätter långsiktig ekonomisk satsning av företaget. Förbered dig på att avkastning i allmänhet kommer med fördröjning. Det tar tid att bygga upp egen know-how, produkterna och styrkorna. Framgång förutsätter ofta långsiktighet och tålamod.
Följ marknaden aktivt om du vill förbättra ditt företags ställning på ett nytt marknadsområde. Försök sätta fingret på nya möjligheter och förutspå utvecklingen. En etablerad ställning och en lönsam verksamhet i hemlandet förbättrar möjligheterna att lyckas även i utlandet.
För att nå framgång på den internationella marknaden bör du utveckla lösningar som lämpar sig uttryckligen för kunderna och distributionskanalerna på målmarknaden. Ta fasta på lokala lagar och tullbestämmelser. Förbered dig även på frågor som gäller upphovsrätter och produktansvar.
Läs också tullförmånsavtal mellan EU och mållandet. De kan ge dig konkurrensfördelar på målmarknaden. Exempelvis om du exporterar kläder som tillverkats i Finland till Schweiz, får du en tullförmån. Tullen ger mer information om tullförmåner.
Nätverket Team Finland eller utvecklingsbolaget i din region är exempel på aktörer som ger företag hjälp och stöd för framgång på utländska marknader.