Kunskaper och nätverk som behövs för internationalisering
Ett företag som ska internationalisera sig behöver internationell affärskompetens, språkkunskaper och kulturkännedom. Det är viktigt att nätverka med aktörer både i hemlandet och i mållandet.
Ditt företag behöver kunskaper om internationell affärsverksamhet för att kunna internationalisera sig. Satsa på språkkunskaper, kännedom om målmarknaden och kulturella insikter.
Ditt företag bör vara på det klara med lagstiftningen, tullbestämmelserna och beskattningsförfarandet både i Finland och i mållandet. Kunskaper om marknadsföring ger också stor nytta. Dessutom måste företaget kunna dra fördel av och bygga ut sina nätverk på det globala planet.
Företaget bör också satsa på att utveckla och leda säljkanalerna. Fundera på om ditt företag har den kompetens som behövs för att utveckla ett planmässigt och systematiskt arbetssätt.
Du kan införskaffa den kunskap som behövs för internationaliseringen genom att utbilda dig själv eller rekrytera ny personal. Du kan också köpa externa tjänster för ändamålet.
Företagare kan få utbildning och rådgivning som siktar på och stöder internationalisering. Du kan också ta en yrkesexamen till exempel inom utrikeshandel eller tullbranschen.
Det ges också anpassad kurser för företagare som siktar på olika målmarknader. Till exempel EastCham Finland handleder företag som siktar på Centralasien, Södra Kaukasien och Östra Europa, medan Finnpartnership erbjuder utbildning för företag som siktar på utvecklingsländer.
Vissa utbildningar som anordnas av den offentliga förvaltningen är avgiftsfria, men för de flesta tas en ersättning ut. Basrådgivning är i regel avgiftsfri. Kurser anordnas t.ex. av NTM-centralerna, Business Finland, Tullen och handelskamrarna.
Privata tjänsteleverantörer tillhandahåller också utbildning och företagsspecifik träning.
Affärs-, marknadsförings-, språk- och kulturutbildningar av mer allmän karaktär erbjuds bl.a. av de öppna universiteten.
Dessutom håller NTM-centralerna och Business Finland evenemang kring internationalisering där även utländska aktörer medverkar. På evenemangen kan du få information om möjligheterna även på nya marknader.
De organisationer som hör till Team Finland och de nätverk som nås via dem är till hjälp vid internationaliseringen. De ger dig kontakter till nya samarbetspartner, regionala myndigheter och branschorganisationer. Med hjälp av nätverket hittar du kunniga tjänsteleverantörer som känner de lokala förhållandena och affärsmöjligheterna.
Fundera till exempel på om ditt företag kan ha nytta av att ansluta sig till något av Business Finlands tillväxtprogram. Tillväxtprogrammen är indelade enligt olika teman som turism, digitalisering, hälsa och välfärd. Via dem blir du en del av en större helhet som tar finska företag ut i världen.
Vid behov kan du också anlita Enterprise Europe Networks och exportorganisationen Viexpos tjänster.
Kom ihåg att kartlägga vilka nätverk utvecklingsbolaget för din region och andra företagare du känner har att erbjuda. Bekanta dig med finländare som bor eller driver verksamhet i området även om de inte skulle vara i samma bransch som du själv. Nätverka också med lokala aktörer i din bransch.