Boendetjänster för personer med funktionsnedsättning
Syftet är att personen med funktionsnedsättning erbjuds en tillgänglig och fungerande bostad som svarar mot hens behov och önskemål samt nödvändiga stödtjänster. Tjänsterna kan i vissa fall vara gratis för personer med funktionsnedsättning, men hyran och andra boendekostnader betalar personen alltid själv.
Det finns olika former av boendetjänster tillgängliga för personer med funktionsnedsättning beroende på deras servicebehov.
Boendetjänster för personer med funktionsnedsättning inkluderar alltid lägenhet och nödvändiga tjänster:
Lägenheten kan var ägd eller hyras. Det kan vara lägenhetsgrupp, grupphem eller servicehus. Lägenheten är inte endast ett enskilt rum, men har ett kök och toalett. Boendet kan också ordnas i personens eget hem, till exempel med stöd av personligt hjälp, hemvård eller ändringsarbeten i bostaden.
Nödvändiga tjänster är sådana som krävs för att personen med funktionsnedsättning ska klara sig i vardagen. Dessa är bland annat stöd vid rörelse, hjälp då man tvättar- och klär på sig, matservice, vid städning, stöd för att ta hand om medicinering samt säkerhetstjänster. Vilka tjänster som är nödvändiga definieras enskilt för alla i den individuella klient- eller serviceplanen.
Personer med funktionsnedsättning som behöver hjälp för att klara av vardagliga sysslor har rätt till boendetjänster.
Boendetjänster är inte avsedda för personer som behöver anstaltsvård. Om personen med funktionsnedsättning till exempel huvudsakligen behöver kontinuerlig eller långvarig sjukvård har han eller hon oftast inte rätt till boendetjänster för personer med funktionsnedsättning. Saken granskas ändå specifikt för varje fall i enlighet med den funktionshindrade personens bästa, behov och önskemål.
Sätten hur man ansöker om boendetjänster för personer med funktionsnedsättning varierar i olika områden. Kontakta socialverket i ditt välfärdsområde för att bedöma servicebehovet.
- Välfärdsområdet bedömer ditt servicebehov.
- Socialarbetaren utarbetar en klient- eller serviceplan tillsammans med dig, och vid behöv även med dina anhöriga.
- I klient- eller serviceplanen anges bl.a. hurudana tjänster du behöver för att stöda ditt boende och din vardag, och i vilken omfattning.
- På basis av den uppdaterade planen kommer man överens om serviceboende eller annan lösning för boende som lämpar sig för dina behov. Välfärdsområdet måste ordna en vårdplats inom tre månader från att din ansökan har kommit in. Lösningen kan vara också att boendet ordnas i ditt eget hem, till exempel med stöd av personligt hjälp, hemvård eller ändringsarbeten i bostaden.
I sista hand är det välfärdsområdet som fattar beslut om hurdana boendetjänster du får tillgång till och vilka tjänster du har rätt att få. Välfärdsområdet måste emellertid ändå beakta din personliga åsikt och din individuella situation. Dessa beslut måste fattas utan onödigt dröjsmål och inom tre månader efter att du lämnat in din ansökan. I brådskande situationer kan du få de tjänster du behöver redan innan klient- eller serviceplanen har utarbetats.
Vid boendetjänster för personer med funktionsnedsättning betalar du själv att personliga kostnader relaterade till boende. Dessa är bland annat hyra, vatten, el, mat och tvättmedel.
Vanligtvis särskild service, d.v.s hjälp och stöd, som ordnas för personer med funktionsnedsättning är kostnadsfri. Mer information får du på THL:s Handbok om funktionshinderserviceÖppnas i ett nytt fönster..
Om du köper boendetjänster direkt från en privat tjänsteleverantör står du för alla kostnader själv.
Det finns inga regler på de privata tjänsteleverantörernas prissättningen på boendetjänster för personer med funktionsnedsättning. Privata tjänsteleverantörer bestämmer alltså själva priset på de boendetjänster som de erbjuder. Prisen måste dock vara rimliga. Prisen måste också anges möjligast tydligt, entydigt och transparent.
Bekanta dig noggrant med avtalsvillkoren om du avser köpa boendetjänster direkt från en privat tjänsteleverantör. Ta reda på prisen, vad de utgörs av och vilka tjänster som ingår. Jämför olika tjänsteleverantörers tjänster och priser.
Om välfärdsområdet ordnar tjänsterna genom att köpa dem från en privat tjänsteleverantör, kommer kunden att debiteras samma avgifter och ersättning som för liknande tjänster som välfärdsområdet själv tillhandahåller.
Från Fpa kan du ansöka om stöd för att täcka personliga boendeutgifter. Om du inte är pensionerad kan du ansöka om allmänt bostadsbidrag. Om du är pensionerad kan du ansökan om pensionstagares bostadsbidrag.
På sidorna om Tjänster för personer med funktionsnedsättningÖppnas i ett nytt fönster. hittar du information om hur du kan söka om handikappstöd eller vårdbidrag för pensionstagare för att underlätta det vardagliga livet. Dessutom kan du ansöka om Fpa:s rehabiliteringspenning under rehabiliteringen.
Du kan få ersättning av välfärdsområdet för att skaffa de redskap du behöver för vardagliga aktiviteter samt för nödvändig anpassning av bostaden. Läs mer om ämnet på sidan Hjälpmedel och ändringar i bostaden för personer med funktionsnedsättningÖppnas i ett nytt fönster..
Om du betalar för tjänster relaterade till ditt boende, kan du ofta ansöka om hushållsavdrag från Skatteförvaltningen. Du kan eventuellt också få tjänster som ges i hemmet som momsfria.
Många välfärdsområden använder servicesedlar för att ordna boendetjänster. Du hittar ytterligare information på sidan Användning av servicesedel i val av vårdenhet. Med hjälp av servicesedeln kan du skaffa tjänster relaterade till ditt boende från privata tjänsteleverantörer.
Om dina pengar trots de stöd du har erhållit inte räcker till för att leva kan du få utkomststöd från Fpa. På sidan Rätt till utkomststöd finns det mer information om utkomststödet.
De organ som producerar boendetjänster för personer med funktionsnedsättning måste själva övervaka, utveckla och följa med kvaliteten på sina tjänster. I egenkontrollen ingår även en skyldighet för tjänsteproducenten att kontrollera straffregisterutdrag för dem som ska arbeta med dessa personer.
Den enhet som producerar tjänsten måste upprätta en offentlig egenövervakningsplan som stöd för övervakningen av verksamheten. Genomförandet av planen måste följas med regelbundet och verksamheten ska utvecklas på basis av den respons de får från kunder och personal.
Ett välfärdsområde och en privat tjänsteproducent som ger boendetjänster i flera än en serviceenhet ska utarbeta ett digitalt program för egenkontroll i fråga om de uppgifter och tjänster som de ansvarar för. Detta ska publiceras till exempel på webbsidor.
Välfärdsområdet ska övervaka att de personer som behöver boendetjänster för personer med funktionsnedsättning får de tjänster som förutsätts i deras klient- eller serviceplan. Välfärdsområdet måste också säkerställa att den enhet som producerar enskilda tjänster kan erbjuda personen med funktionsnedsättning den vård och de tjänster som personen behöver.
Boendetjänster för personer med funktionsnedsättning övervakas på en regional nivå av regionförvaltningsverken. Valvira däremot styr regionförvaltningsverken så att övervakningen ska vara möjligast enhetlig i hela Finland.
Denna webbplats är en del av Europas portal Your Europe. Ge respons via Europeiska kommissionens responsblankett. Öppnas i ett nytt fönster.