Ledningsmodeller
Ledning kan indelas i långsiktig strategisk ledning och daglig verksamhetsfokuserad operativ ledning. Med hjälp av ledningsmodellerna utvecklar du ditt företag i önskad riktning. Välj en lämplig ledningsmodell utifrån ditt företags situation eller livscykelfas.
Ledningsmodeller är till exempel
- kvalitetsledning
- personalledning
- målledning
- processledning.
Strategisk ledning fokuserar på vittomfattande långsiktig planering av ditt företags verksamhet. Operativ ledning är å sin sida inriktad på den dagliga praktiska verksamheten i ditt företag. Den strategiska och den operativa ledningen kompletterar och stöder varandra.
Ditt företag behöver båda för att vara framgångsrikt och nå sina mål. Säkerställ att de båda ledningsformerna inte fjärmas för mycket från varandra. Ditt företags operativa åtgärder ska alltid syfta till att också nå de strategiska målen. En av huvuduppgifterna inom den operativa ledningen är att verkställa strategin.
Du kan dra nytta av olika ledningssystem för att nå ditt företags mål. Strategiska ledningssystem är bland annat Balanced Scorecard, operativa system är till exempel olika typer av årsklockor.
Kvalitetsledning syftar till att utveckla kvaliteten i ditt företags verksamhet. Utvecklingsobjekten kan vara till exempel kundnöjdhet och personalens engagemang i att producera kvalitet.
Företagets ledning ska skapa lämpliga ramar och belöningssätt så att personalen bidrar till att utveckla kvaliteten. Ofta inrättas en separat kvalitetsledningsgrupp för kvalitetsledningen. Till gruppen utses aktörer som är väsentliga från fall till fall. En kvalitetsledningsgrupp är dock inte nödvändig i små företag.
Kvalitetsledningsgruppen fastställer strategiska kvalitetsmål för företaget, definierar kvalitetspolicyn och upprättar en kvalitetsutvecklingsplan. Dessutom organiserar gruppen hela kvalitetsverksamheten i ditt företag, följer kvalitetsutvecklingen och planerar kommunikation med anknytning till kvalitet.
En kvalitetsledningsgrupp inrättas inte alltid. Om du genomför kvalitetsledningen ensam ska du upprätta en detaljerad plan där du redogör för utvecklingsåtgärderna i stora drag. Genomför åtgärderna som enskilda projekt och gör representanter för alla personalgrupper delaktiga i projekten.
Personalledningen är inriktad på ledning av människor. Den siktar på anställning, utveckling, styrning, bedömning och motivering av personal på ett sådant sätt att personalen mår bra i sitt arbete och företagets mål förverkligas. Personalledning är också nära förknippad med förändringsledning och kompetensledning.
Utveckla, bedöm och led ditt företags personalresurser lika systematiskt och professionellt som andra resurser. Upprätta en personalstrategi som hjälp. Personalstrategin ger dig information om personalens styrkor och svagheter samt möjliga personalbehov i ditt företag.
I personalledningen och vid upprättandet av en personalstrategi ska du komma ihåg att din personal består av många olika individer. Samma åtgärder och incitament påverkar inte alla på samma sätt.
Det är viktigt att kunna hantera teamarbete och gruppdynamik. Om du är en bra personalledare skapar du samhörighet, är du motiverande och visar i vilken riktning företaget ska gå. Då kan du leda din personal i enlighet med företagets mål.
Syftet med målledning är att ditt företag ska nå sina mål genom samarbete mellan personalen och ledningen. Målledning lämpar sig i synnerhet för sakkunnigorganisationer.
Använd mål och självbedömning som verktyg i målledningen. Definiera tydliga och enkla mätare som är specifika för varje fall. Ta också reda på mätarnas felmarginal.
Ställ upp mål för företagets olika enheter enligt den insats som krävs av var och en för att varje enhet ska nå sina egna mål. I målen ska det också framkomma hurdant stöd andra enheter kan ge. Grupparbetet står alltså i centrum.
Förbind din personal till målen och kom samtidigt överens om vilka självbedömningsmätare som ska användas. Varje medlem av personalen får själv välja vilka metoder han eller hon utnyttjar för att nå målet. Vid målledning är du i egenskap av chef snarare en organisatör och motiverare än en befallare.
En av de mest kända formerna av målledning är resultatledning, där tydliga resultatmål fastställs för enheterna.
Vid processledning granskas ditt företag inte som separata delar utan som en helhet bestående av processer. Då är det viktigt att de strategiska målen för ditt företag har definierats tillräckligt tydligt. Processledning lämpar sig bäst för logiskt framskridande processer, vilka förekommer till exempel inom produktionsindustrin.
Målet med processledning är att förbättra företagets prestationsförmåga och skapa mervärde för kunderna. Du kan nå målet genom att modifiera processerna och deras förhållande till varandra samt avlägsna onödiga funktioner. Genom att leda processerna kan du stärka i synnerhet företagets interna växelverkan, men också den externa växelverkan.
Inled processledningen med att identifiera, definiera och beskriva processerna. Utse ägare till processerna och fastställ mätare för prestationsförmågan. Då får du en processbeskrivning för ditt företag. Följ mätarna systematiskt så att utvecklingen är kontinuerlig.
En bra processbeskrivning är ett ledningsverktyg som hjälper ditt företag att framskrida mot målen.