Marknadsföring och mässor i mållandet
Planera ditt företags internationella marknadsföring omsorgsfullt ur mållandets synvinkel. En marknadsföringsstrategi som fungerar i Finland fungerar inte som sådan i utlandet, även om mållandet är ett grannland. Delta också på utländska mässor.
Planera omsorgsfullt i förväg. Fastställ konkreta mål för företaget. Kom ihåg att kommunicera med målgrupperna på förhand. Planera hur ditt företag ska skilja ur på mässan och vilka fortsatta åtgärder som ska vidtas i anslutning till de nya kundkontakterna.
Sätt dig in i EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Enligt förordningen är det tillåtet att samla in personuppgifter om mässbesökare bara om det finns ett grundat ändamål med insamlingen. Kom ihåg förordningen också vid e-postmarknadsföringen efter mässan. Du får bara skicka meddelanden till dem som gett sitt samtycke till det.
Deltagande på internationella mässor kräver ekonomiska satsningar. Förutom lokalhyran ger reklam, representation och att bygga upp och inreda avdelningen upphov till kostnader. Frakten för utställningsföremålen samt personalens rese- och arbetskraftskostnader ska också räknas in i de totala kostnaderna.
Du kan minska kostnaderna genom att samarbeta med andra företag. Du kan t.ex. delta på mässor på en gemensam avdelning och dela på resekostnaderna. Du kan också ansöka om finansiering för evenemangskostnader t.ex. hos Business Finland eller NTM-centralerna.
Tänk på att också varor som förs in i eller ur ett land för att visas på en mässa måste tullklareras, ifall de överskrider EU:s gräns. Om varorna bara är tillfälligt i mållandet, till exempel under den tid mässan pågår, ska tulldeklarationen göras därefter.
Planera omsorgsfullt i förväg. Fastställ konkreta mål för företaget. Kom ihåg att kommunicera med målgrupperna på förhand. Planera hur ditt företag ska skilja ur på mässan och vilka fortsatta åtgärder som ska vidtas i anslutning till de nya kundkontakterna.
Sätt dig in i EU:s dataskyddsförordning (GDPR). Enligt förordningen är det tillåtet att samla in personuppgifter om mässbesökare bara om det finns ett grundat ändamål med insamlingen. Kom ihåg förordningen också vid e-postmarknadsföringen efter mässan. Du får bara skicka meddelanden till dem som gett sitt samtycke till det.
Deltagande på internationella mässor kräver ekonomiska satsningar. Förutom lokalhyran ger reklam, representation och att bygga upp och inreda avdelningen upphov till kostnader. Frakten för utställningsföremålen samt personalens rese- och arbetskraftskostnader ska också räknas in i de totala kostnaderna.
Du kan minska kostnaderna genom att samarbeta med andra företag. Du kan till exempel delta på mässor på en gemensam avdelning och dela på resekostnaderna. Du kan också ansöka om finansiering för evenemangskostnader till exempel hos Business Finland eller NTM-centralerna.
Om varor som exporteras eller importeras till mässor passerar EU:s gränser ska de tullklareras.
Om varorna är i mållandet tillfälligt bör de förtullas med tulldokumentet ATA-carnet. Det är ett internationellt tulldokument som underlättar temporär export av utställningsvaror eller kommersiella varuprover. Dokumentet är giltig i de länder som anslutit sig till konventionen. Du kan ansöka om dokumentet hos Centralhandelskammaren. Ansökan ska göras minst fem dagar före resan.
Kom ihåg att en marknadsföringsstrategi som fastställts för Finland sällan fungerar som sådan i utlandet. Rikta in ditt företags internationella marknadsföring på en smalare, noggrant utvald målgrupp.
Lär dig förstå de lokala kundernas köpbeteende och affärskultur. Bygg upp marknadsföringen därefter. Kom ihåg att beakta lokala lagar och seder. Respektera den lokala kulturen och religionen. Om ditt företag driver verksamhet i ett konfliktområde, försök hålla dig neutral.
Om ditt företag säljer produkter i utlandet via återförsäljare, tänk på att både dessa företagskunder och konsumenterna är köpare av produkterna. Företagskunder och konsumentkunder har olika köpbeteende, och därför bör du komma ihåg att inrikta marknadsföringen rätt i olika situationer.
Team Finlands nätverk och Finlands konsulat i mållandet ger hjälp och råd.
Vid marknadsföringen av dina exportprodukter kan du anlita en kommunikationsbyrå, en reklambyrå eller ett liknande företag som känner de lokala förhållandena. En lokal aktör känner kunderna och affärskulturen i området och kan rekommendera lämpliga marknadsföringskanaler för ditt företag.
Välj kommunikationskanalerna med beaktande av sederna och efterfrågan på dina produkter i mållandet. Du kan utnyttja företagets befintliga webbplats till exempel för att översätta texterna på den till mållandets språk. Du kan också göra en helt ny webbplats. Det är ett bra alternativ om man i mållandet till exempel är van vid webbsidor med annan visuell framtoning än företagets befintliga webbplats.
Du kan också skapa konton i sociala medier på det språk som används i det nya marknadsområdet. Då bör du se till att uppdateringar görs regelbundet i de sociala medierna.
Ta hjälp av en expert med starka språkkunskaper och ett naturligt språkbruk till exempel om du planerar hur du vill synas i sökmotorer. Hör dig för till exempel hos nätverken inom Team Finland och aktörer i målområdet.