Vanliga frågor om identifikation
På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor om Suomi.fi-identifikation.
Om du inte hittar svar på din fråga kan du kontakta Medborgarrådgivningen.
Kortvariga avbrott kan förekomma i Suomi.fi-identifikation, vilket tillfälligt kan hindra användningen av tjänsten. Försök igen senare. Det lönar sig alltid att identifiera sig med användning av inloggningsknappen på den aktuella ärendetjänstens egen sida, inte via en adress som sparats i bokmärken eller webbläsarens historik.
Pröva följande vanliga metoder när identifieringen i en elektronisk tjänst misslyckas:
- Töm webbläsarens cacheminne och försök logga in i tjänsten på nytt.
- Pröva att använda tjänsten med en annan webbläsare.
- Pröva att använda tjänsten med en annan enhet.
Datasäkerhetsinställningar eller webbläsartillägg som du använder kan också hindra dig från att identifiera dig. Äldre enheter och webbläsare kan inte längre användas för identifiering, eftersom de kan utgöra säkerhetsrisker.
I samband med identifieringen får systemet som du identifierar dig i dina adressuppgifter på båda inhemska språken. Adressuppgifterna på identifieringssidan kan emellertid visas endast på ett språk. E-tjänsten bestämmer själv på vilket språk informationen visas. Beroende på kommunen är uppgifterna antingen på finska eller på svenska för alla kommuninvånare.
Identifieringssystemet hämtar uppgifterna från befolkningsdatasystemet som upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan uppdatera din e-postadress i tjänsten Personuppgifter hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
När du har loggat in i tjänsten ser du först dina egna grundläggande uppgifter. Genom att klicka på knappen Visa ser du mer omfattande uppgifter. Du kan anmäla eller korrigera uppgifter under avsnittet för egen anmälan