Hjälp vid problemsituationer
Suomi.fi-identifikation fungerar:
- med dator och mobila enheter (telefon och surfplatta)
- med de vanligaste webbläsarna (till exempel Chrome, Edge, Firefox och Safari)
Identifieringen kräver vanligtvis inte att ändringar görs i webbläsaren eller dess inställningar.
Identifiering är inte möjlig med sådana gamla enheter eller webbläsarversioner där det förekommer datasäkerhetsrisker i samband med användningen.
Kortvariga avbrott kan förekomma vid Suomi.fi-identifikation, vilket tillfälligt kan hindra användningen av tjänsten. Försök igen senare.
Kakor (cookies) kan ibland bli kvar på din enhet om du stänger webbläsarens fönster eller flik mitt under identifieringen eller lämnar tjänsten utan att logga ut. När du försöker identifiera dig på nytt kan du få ett felmeddelande. I allmänhet åtgärdas felet när du lämnar sidan och prövar på nytt. Om felet upprepas ska du ta bort kakorna, stänga webbläsaren och öppna den på nytt. Tilläggsinformation om kakor som Suomi.fi-identifikationen använder
Om identifieringen inte lyckas kan du pröva följande metoder:
- Töm webbläsarens cacheminne och ta bort kakor. Försök därefter logga in i tjänsten på nytt.
- Pröva använda tjänsten med en annan webbläsare.
- Pröva använda tjänsten med en annan enhet.
- Kontrollera webbläsarens inställningar så att du inte har förhindrat alla kakor. I så fall har du också förhindrat sessionsspecifika kakor och utan dem fungerar inte Suomi.fi-identifikation.
Om du inte får identifieringen att lyckas kan det också bero på att
- du använder en gammal enhet eller webbläsarversion som inte stöder de HTML5-egenskaper som används i Suomi.fi-identifikation
- webbläsarens dataskyddsinställningar eller tilläggsdelar förhindrar att Suomi.fi-identifikation fungerar
- du har inte tillåtit JavaScript i din webbläsare
- du har inte tillåtit skyddad dataöverföring i din webbläsare enligt HTTPS-protokollet.
Du kan tömma cacheminnet, ta kakorna ur bruk, tillåta sessionsspecifika kakor samt kontrollera användningen av JavaScript och HTTPS-protokollet i webbläsarens inställningar.
- På datorn finns inställningarna vanligtvis i webbläsarens övre högra hörn bakom tre punkter eller andra menytecken.
- I mobila enheter kan cacheminnet och kakorna, beroende på din webbläsare, tömmas antingen via webbläsaren eller genom att välja webbläsaren i den mobila enhetens inställningar.
Detaljerade anvisningar för olika webbläsare:
- Apple Safari - support.apple.comÖppnas i ett nytt fönster.
- Google Chrome - support.google.comÖppnas i ett nytt fönster.
- Microsoft Edge - support.microsoft.comÖppnas i ett nytt fönster.
- Mozilla Firefox - support.mozilla.orgÖppnas i ett nytt fönster.
Vid behov kan du be Medborgarrådgivningen eller det digitala stödet i din hemkommun om råd.
Den som har en intressebevakare kan identifiera sig i e-tjänsterna med sina personliga identifieringsverktyg, eftersom Suomi.fi-identifikation inte får information om intressebevakningen. Det är dock inte möjligt att uträtta ärenden om e-tjänsten har hindrat uträttandet av ärenden för en person som har en intressebevakare.
När du identifierar dig med finländska identifieringsverktyg hämtar Suomi.fi-identifikation dina uppgifter från befolkningsdatasystemet vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du kan uppdatera din e-postadress i tjänsten Personuppgifter hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
I Suomi.fi-identifikation används en engångsinloggningsfunktion som innebär att du med en enda identifiering kan använda flera av den offentliga förvaltningens e-tjänster.
Suomi.fi-identifikation använder en förmedlingstjänst för identifiering. Användningen av förmedlingstjänsten påverkar inte användningen av Suomi.fi-identifikation, utan är en teknisk bakgrundslösning. Förmedlingstjänsten för Suomi.fi-identifikation tillhandahålls av OP Gruppens andelsbanker och OP Företagsbanken Abp.