suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Hur producerar nätverket innehåll?

Produktionen av innehåll i Suomi.fi grundar sig på en innehållssamarbetsmodell, som är ett sätt att producera innehåll utifrån en analyserad kundförståelse. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sammanställer ett nätverk för det specifika innehållet. Nätverket överskrider organisationsgränserna och ansvarar för att planera och producera innehållet.

Nätverket samlar in kundförståelse, utformar innehållet, kommunicerar och underhåller innehållet. I nätverket tillämpas innehållssamarbetsmodellen alltid enligt ämnet och nätverkets behov.

1. Kartläggning av problemet

Produktionen av innehåll i Suomi.fi börjar med att kundernas behov kartläggs. Då grundar sig lösningarna inte på antaganden och synpunkter, utan på analyserad information.

Kartläggningen av kundens problem innebär att man börjar med att ta reda på:

  • Vad vill kunderna egentligen veta?
  • Vad anser kunderna om saken?
  • Med vilka sökord söker kunderna information om ämnet och hur talar man om ämnet?

2. Inhämtande av information och skapande av en servicestig

Nätverkets medlemmar har en viktig roll när det gäller att samla in kundförståelse. Varje medlem i nätverket bidrar med kunskaper om sina kunder ur sin egen organisations perspektiv. Kundförståelse samlas också in genom intervjuer och via organisationers kundundersökningar och -respons.

Utifrån kundförståelsen avgränsas de målgrupper för guiden som texten sedan riktas till. I nätverket sammanställs också en servicestig för kunden, som utgör grunden för innehållsstrukturen.

3. Planering och produktion av innehåll

När målgruppen och servicestigen är klara börjar man skissa upp innehållsstrukturen.

Suomi.fi-webbredaktionens ämnesansvariga skriver innehållet, som sedan kommenteras och godkänns av nätverkets medlemmar.

Innehållet kan testas av olika kundgrupper redan innan det publiceras.

4. Publicering av innehåll och kommunikation

Nätverket beslutar om publiceringen av innehållet och planerar hur man samlar in respons om innehållet. Nätverket gör också upp en kommunikationsplan. Varje organisation informerar om innehållet i den utsträckning det är möjligt.

Nätverket samlar in respons om det publicerade innehållet och följer upp användningen av innehållet. På så sätt kan innehållet ännu redigeras utifrån information från kunderna.

5. Underhåll av innehållet

Nätverket kommer överens om hur innehållet ska underhållas. Suomi.fi-webbredaktionen ansvarar för underhållet av innehållet, men för att uppdatera innehållet behövs information från nätverkets medlemsorganisationer. I nätverket kan man till exempel komma överens om årliga uppföljningsmöten eller föra dialog via nätet.


Uppdaterad: 14.2.2024