Viranomainen käsittelee kantelun laissa määrätyllä tavalla. Se hankkii tarvittavat lisätiedot, pyytää selvityksen kantelun kohteelta ja kuulee tarvittaessa kantelijaa vielä uudelleen. Saamiensa tietojen perusteella viranomainen ratkaisee, onko kantelun kohde toiminut moitittavalla tavalla. Viranomaisella on myös valtuudet jättää kantelu käsittelemättä.
Kyllä. Kantelun kohde saa tiedon kantelijasta siinä yhteydessä, kun kantelua käsittelevä viranomainen pyytää kantelun kohdetta kertomaan oman näkemyksensä asiasta. Kantelijan nimi voidaan kuitenkin pitää salassa tapauskohtaisen harkinnan perusteella, jos siihen on erityinen syy.
Kanteluasiakirjat ovat yleensä julkisia, eli kuka tahansa saa halutessaan ne tietoonsa. Jos asiakirjoissa on salassa pidettäviä tietoja, kuten terveystietoja tai liikesalaisuuksia, viranomainen poistaa salassa pidettävät tiedot näkyvistä ennen asiakirjakopioiden luovutusta.
Käsittelyajat vaihtelevat muutamista viikoista kuukausiin. Esimerkiksi eduskunnan oikeusasiamies käsittelee kantelun keskimäärin noin kolmessa kuukaudessa. Voit tiedustella asiasi käsittelyaikaa.
Ratkaistuaan kantelun käsittelijä tiedottaa ratkaisusta kantelijalle ja kohteelle. Yleensä päätös toimitetaan postitse tai sähköpostitse.
Kantelun käsittelevä viranomainen perehtyy kanteluun ja sen liitteisiin ja tekee alkuarvion. Se hankkii tarvittavat lisäselvitykset ja voi pyytää apua ja tietoja myös muilta viranomaisilta. Viranomainen voi pyytää kantelijalta lisätietoja ja kuulla häntä tarvittaessa vielä selvityksen hankkimisen jälkeen.
Kantelun kohteelta viranomainen pyytää erillisen selvityksen, jonka laatimista varten kantelun kohde saa tietoonsa kaikki kantelijan esittämät asiakirjat ja todisteet. Viranomainen kuulee tarvittaessa kantelun kohdetta.
Viranomainen jättää kantelun yleensä käsittelemättä, jos
se koskee yli kaksi vuotta vanhaa asiaa
se on jätetty nimettömänä tai niin puutteellisena, ettei siitä ilmene, mistä asiassa on kyse
se on mitä ilmeisimmin aiheeton tai aiheeltaan niin vähäpätöinen, ettei tutkintaan ole perusteita
sama kantelu on käsitelty jo aiemmin tai lopullisesti ratkaistu
asia on toisen viranomaisen käsittelyssä tai siihen voidaan vielä hakea muutosta
asia ei kuulu kyseisen viranomaisen toimivaltaan.
Jos viranomainen päättää jättää kantelun käsittelemättä, kantelija saa asiasta tiedon viipymättä.
Mitä palveluja voin saada?
Katso aiheeseen liittyvät palvelut ja asiointikanavat.