Jos viranomainen on mielestäsi menetellyt lainvastaisesti, voit tehdä kantelun. Kantelulla kiinnität huomion viranomaisen moitittavaan toimintaan. Kantelusi käsittelijä on viranomaisen johto, kantelun kohdetta valvova ylempi viranomainen, oikeuskansleri tai oikeusasiamies.
Kantelusta voi koitua seuraamuksia viranomaiselle, mutta se ei itsessään johda esimerkiksi kiistanalaisen päätöksen muuttamiseen tai vahingonkorvauksiin.
Tee kirjallinen kantelu oikeuskanslerille lomakkeella tai verkkoasioinnissa.
Et voi kannella asiasta, joka on parhaillaan tuomioistuimen tai muun viranomaisen käsittelyssä. Yleensä et voi myöskään kannella asiasta, johon voit vielä hakea muutosta tai jonka muutoksenhaku on kesken.
Pääsääntö on myös, että yli kaksi vuotta vanhoista asioista ei enää voi kannella. Viranomainen voi kuitenkin ottaa kahta vuotta vanhemman asian käsittelyyn, mikäli siihen on erityinen syy. Asialla voi olla esimerkiksi yleistä merkitystä, tai se voi olla kantelijalle tai kantelun kohteelle erityisen merkityksellinen.
Jos haluat kannella yli kahden vuoden takaisesta asiasta, perustele huolellisesti, miksi kantelun tutkimiseen olisi olemassa erityiset syyt.
Kantelu voi kohdistua yksittäisen viranhaltijan tai virkamiehen toimintaan tai viranomaiseen kokonaisuutena. Kohteita voivat olla esimerkiksi tuomarit, peruskoulun opettajat, poliisit, ulosottomiehet, kunnanjohtajat, terveyskeskuslääkärit ja rakennustarkastajat. Viranomaisia ovat valtion virastot ja laitokset, kuntien toimielimet ja tuomioistuimet.
Kantelu voi kohdistua myös muihin julkista valtaa käyttäviin toimijoihin. Näitä ovat esimerkiksi työeläkeyhtiöt ja kirkko niiltä osin kuin se hoitaa viranomaistehtäviä. Kantelun voi tehdä myös yksityisen yrityksen toiminnasta silloin, kun yritys sopimuksen perusteella hoitaa julkisen hallinnon tehtäviä. Terveyspalveluista voi kannella riippumatta siitä, ovatko ne yksityisen vai julkisen tahon tuottamia.
Kantelun voi tehdä kuka tahansa – myös muu kuin se henkilö, jota asia koskee. Kantelun voi tehdä yksin tai yhdessä muiden kanssa. Kanteluoikeus ei riipu kansalaisuudesta.
Kantelun käsitteleminen on maksutonta, ja viranomaisella on tarvittaessa velvollisuus antaa opastusta kantelun tekemisessä. Jos kuitenkin hankit kantelun tekemiseen maksullista apua esimerkiksi asianajotoimistosta, vastaat kuluista itse.
Jos olet vähävarainen, voit tiedustella oikeusaputoimistosta, oletko oikeutettu oikeusapuun.
Vaikka kantelusta aiheutuisi viranomaiselle seuraamuksia, kanteluratkaisu ei muuta viranomaisten päätöksiä eikä esimerkiksi tuota kenellekään oikeutta vahingonkorvauksiin. Viranomainen voi kuitenkin ottaa virheellisesti tekemänsä päätökset uuteen käsittelyyn.
Voit epäillä viranomaisen toimineen lainvastaisesti, jos viranomainen on ylittänyt laissa määritellyn toimivaltansa tai mielestäsi käyttänyt valtaansa väärin. Lainvastaista toimintaa voi olla myös viivästys tehtävän hoidossa, päätöksen perustelu puutteellisesti tai viranomaisen huolimattomuus asian käsittelyssä.
Lainvastaista voi olla, jos viranomainen ei ole antanut sinulle tilanteen edellyttämää neuvontaa tai viranhaltija on käyttäytynyt epäasiallisesti.
Perusoikeuksien loukkaaminen on aina lainvastaista. Viranomainen ei saa syrjiä ketään esimerkiksi iän, sukupuolen, uskonnon, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden takia. Viranomainen ei saa rajoittaa esimerkiksi sananvapautta muutoin kuin lakiin perustuvasta syystä.
Mitä palveluja voin saada?
Katso aiheeseen liittyvät palvelut ja asiointikanavat.