Materialeffektivitet
Genom att satsa på materialeffektivitet kan ditt företag förbruka mindre råvaror och naturresurser samt förbättra effektiviteten och produktiviteten. Samtidigt underlättas den miljövänliga produktdesignen. Du kan använda metoden med livscykelanalys i produktdesignen. Om ditt företag planerar energiförbrukande produkter ska du följa bestämmelserna i EcoDesign-direktivet.
Materialeffektivitet innebär att ditt företag producerar konkurrenskraftiga produkter eller tjänster som förbrukar mindre material, råvaror och naturresurser under sin livscykel.
När ditt företag satsar på materialeffektivitet minskar kostnaderna för anskaffning av material. Dessutom blir mängden avfall som företaget producerar mindre och kostnaderna för avfallshanteringen minskar. På Materialtorget kan du ta reda på om ditt företag kan utnyttja material från avfalls- eller sidoströmmar som finns på marknaden eller producera material för andra företag.Öppnas i ett nytt fönster.
Om du vill kan du beställa en materialsyn till ditt företag. Där bedömer en utomstående expert systematiskt användningen av företagets material och ger konkreta förslag på hur materialeffektiviteten kan förbättras.
Bekanta dig med Motivas materialbesiktningar (på finska).Öppnas i ett nytt fönster.
Med miljövänlig produktdesign betonar ditt företag miljöfrågorna redan i samband med planeringen av en produkt eller tjänst. Målet är att företagets produkt ska vara så miljövänlig som möjligt under hela sin livscykel, från anskaffning av råmaterial till slutförvaring.
Med miljövänlig produktdesign strävar ditt företag efter bästa möjliga material- och energieffektivitet. Försök planera produkten så att den är långlivad, återvinningsbar och kan repareras. Planera produkten så att användningen av miljöskadliga ämnen är minimal. Se också till att produktens tillverkning, distribution, återvinning och slutförvaring är miljövänlig.
När du gör en livscykelbedömning ska du utreda råvaru- och energibehoven, utsläppen och avfallet under produktens hela livscykel. Fundera också på i vilka faser och hur du bäst kan minska ditt företags miljökonsekvenser. Du får också information i livscykelanalysen som stöd för produktutveckling och marknadsföring. Som hjälpmedel för bedömningen kan du använda standarderna i serien ISO 14040.
Som stöd för produktplaneringen kan du också använda metoder för miljöavtryck. Trots betoningen av miljöaspekterna måste du också komma ihåg att satsa på produktens funktionsduglighet, kvalitet och säkerhet i planeringen.
Ekodesign ställer ekologiska krav på design av energiförbrukande produkter såsom lampor, pumpar eller värmare. Målet är att få ditt företag att bedöma produkternas miljökonsekvenser redan i planeringsskedet. Bestämmelser om ekodesign finns i EU:s EcoDesign-direktiv samt i vår egen lag och förordning om krav på ekodesign.
Innan du lanserar din produkt på marknaden ska du med hjälp av tillförlitliga metoder reda ut om produkten uppfyller alla kraven som gäller den. Gör upp de tekniska handlingar och den EU-försäkran om överensstämmelse som behövs. Förse produkten med CE-märkning och andra märkningar som krävs för produkten.
Om ditt företag inte följer bestämmelserna om ekodesign eller om produkten inte uppfyller kraven får du inte lansera produkten på marknaden. Ditt företag kan också bötfällas.
I Finland är det Tukes som övervakar att bestämmelserna om ekodesign följs.
Sök information om produktens ekoplanerings- eller energimärkningskrav.Öppnas i ett nytt fönster.
Syftet med miljömärkningen är att öka opartisk information om produkternas miljökonsekvenser samt styra tillverkningen och konsumtionen av produkterna i en miljövänlig riktning. Med hjälp av miljömärkena kan ditt företag informera konsumenterna om sin produkts konkurrenskraft i miljöfrågor. Du kan också utnyttja miljömärkta produkter i företagets egna upphandlingar.
Miljömärkta produkter och tjänster uppfyller stränga miljökonsekvenser som grundar sig på livscykeltänkande. I utvärderingen granskas bland annat materialens ursprung, energiförbrukningen i produktionen och användningen av produkterna samt användningen av kemikalier och uppkomsten av avfall under hela produktions- och konsumtionskedjan.
Kända miljömärken är till exempel nordiska SvanenÖppnas i ett nytt fönster., olika ekologiska märken och energimärkningÖppnas i ett nytt fönster.. EU:s miljömärkeÖppnas i ett nytt fönster. visar att produkten och tjänsten är miljövänlig.