Produktifiera en idé
Genom produktifiering finslipar du din idé, din vara eller din serviceprodukt till en så konkurrenskraftig slutprodukt som möjligt. Innan du inleder den egentliga tillverkningen, gör en plan och utredningar över tekniska aspekter, kommersialisering och produktion. Testa att produkten fungerar till exempel med hjälp av en prototyp dvs. ett modellexemplar. Lyckad produktutveckling leder till en bra produkt.
En bra produkt är en vara eller en tjänst som har efterfrågan. En bra produkt svarar mot normer och myndighetsbestämmelser inom branschen. Kom ihåg att en produkt inte nödvändigtvis förblir bra, om den inte kontinuerligt utvecklas.
En bra produkt är betydelsefull för ditt företags verksamhet. Även investerare är intresserade av den.
En bra produkt fungerar effektivt i sitt användningssyfte. Dess användning är problemfri. Den har med andra ord planerats på ett användarcentrerat sätt. En bra produkt är väl slutförd.
Om produkten är en vara, ska dess formgivning vara ändamålsenlig och tilltalande för kunderna. Den ska utstå användningsförhållanden utan att gå sönder. Genom design av hög kvalitet åstadkommer du en produkt som skiljer sig från andra.
En bra produkt kan du tillverka eller erbjuda till serieproduktion. Tillverknings- och distributionskostnaderna är så små, att ditt företag får eftersträvad marginal på produktens försäljningspris.
Produktens olika egenskaper, såsom kvalitet, funktionalitet och tidsenlighet, utgör i kundens ögon en helhet och på den basen bildar sig kunden en åsikt om produkten. I slutändan är det kunden som avgör om produkten är bra eller inte.
Inled produktutvecklingen med att göra en plan och nödvändiga utredningar över tekniska aspekter, kommersialisering och produktion. Gör vid behov även upp en prototyp. Testa produkten noggrant innan du inleder själva tillverkningen.
Sammanställ din produktidé till ett produktpaket genom produktutveckling. Produktpaketet är din nya produkt i form av en färdig reproducerbar helhet. Där ingår förutom produktens egenskaper även dess yttre och dess varumärke.
Produktpaketet kan vara
- ett nytt slags vara eller fabrikat
- en produkt som utgör en tjänst
- ett produktpaket som kombinerar en vara och en tjänst, t.ex. en mjukvaruprodukt, som installeras och skräddarsys efter kunden.
Ett produktpaket som uppkommit genom produktutveckling är slutfört och färdigt att kommersialiseras. Det uppvisar kännetecknen för en bra produkt.
När ditt företag vill produktifiera en vara, dvs. ett föremål eller ett fabrikat, red ut vad som är det bästa tillverkningssättet. Undersök olika råvaror och välj den lämpligaste. Observera också materialens återvinningsgrad. Fundera hur du kan göra varan så användarvänlig som möjligt. Utred också vilka formgivnings- och förpackningslösningar som är bäst.
Gör upp en prototyp av produkten. Med hjälp av den kan du prova och utvärdera detaljer beträffande produktens användning och produktion.
Lägg märke till att det kan kräva även stora investeringar att produktifiera en idé för att skapa en vara. De är ändå nödvändiga för att ditt företag ska kunna slutföra produktens tillverkningssätt och egenskaper så att de når bästa möjliga nivå.
Hitta på ett bra produktnamn för din vara, så att den skiljer sig från konkurrenternas. Kom ihåg att produktens namn och varumärke samt den bild som skapas kring dem ofta är lika viktiga som varans egentliga egenskaper.
Det lönar sig att skydda produktnamnet med ett varumärke. Välj således et namn som kan registreras som ett varumärke. Läs mer om att skydda produkter på sidan Att skydda uppfinningar, produktidéer och kunskaper.
När ditt företag vill produktifiera en tjänst ska du först upprätta ett servicekoncept. Beskriv där vad tjänsten är ämnad för, vad den innehåller, hur den fungerar och vad den lovar kunden. Bygg även in i servicekonceptet eventuellt tillhörande utbildning, nödvändigt kompletterande material och servicekontrakt.
Sträva till att göra tjänsten reproducerbar. Tack vare det kan ditt företag till exempel lätt utvidga sin verksamhet till andra städer. När även delar av tjänsten kan reproduceras, kan ditt företag utnyttja dem som de är för sina övriga tjänster.
Gör tjänsten lättförstådd, trovärdig och distinkt från andra. Tjänsten ska kunna dokumenteras noggrant. Den ska kunna prissättas varje gång enligt samma princip, till exempel så att timkostnaden alltid är densamma.
Gör en användarcentrerad plan till exempel genom service design. Skaffa respons från testanvändare i ett så tidigt skede som möjligt. På så sätt går produktutvecklingen åt rätt håll och resultatet är en tjänst som kunderna är färdiga att betala för.
Testa produkten med användare som hör till målgruppen under produktutvecklingens olika skeden. Av dem kan du få både bekräftelse av beslut som redan fattats och utvecklingsidéer. Du kan också skaffa pilotkunder, som är först med att använda produkten och även kan få andra att bli intresserade av den.
Observera att konsumentbeteendet skiljer sig åt mellan olika länder. En produkt eller tjänst som gjort succé i Finland klarar sig inte nödvändigtvis som sådan utomlands.
Gör upp en produktplan, där du framför din idé i ord och visar tillhörande scheman, beräkningar och diagram. Med hjälp av planen bevisar du teoretiskt att din idé fungerar. Åskådliggör texten till exempel genom bilder eller modeller.
Om din produkt är en vara, gör en konkret prototyp, som kan hjälpa att uppskatta produktens kvalitet och egenskaper. Den hjälper dig att välja de lämpligaste materialen och bästa tillverkningssätt. Med dess hjälp kan du också uppskatta hur lockande eller nyttig produkten är samt undersöka andra faktorer som inverkar på konkurrensförmågan.
Med hjälp av en prototyp kan du försäkra dig om att produkten är:
- fungerande och hållbar
- lämplig för massproduktion
- förmånlig att tillverka
- lätt att marknadsföra
- överensstämmande med bestämmelser
- lyckad till sin design
- lämplig för vald distribution, t.ex. passar på butikshyllan.
Du kan söka hjälp och finansiering till ditt företags produktutveckling från både offentliga och privata instanser.
I produktutvecklingen kan du dra nytta av sakkunnigtjänster till exempel vid Teknologiska forskningscentralen VTT, NTM-centralerna, kommunens näringstjänster och utvecklingsbolaget i din region.
Till hjälp i produktutvecklingen och testerna kan du använda högskolor och universitet, yrkeshögskolornas teknologitjänster samt yrkesläroanstalter. Dessutom kan du få hjälp av andra företag inom din bransch, konsultbyråer, samt verkstäder eller labb som specialiserat sig på att göra prototyper.
När du ber andra om hjälp med ditt företags produktutveckling, fäst då särskild uppmärksamhet vid konfidentialitet och sekretessavtal.
Offentlig finansiering av ditt företags produktutveckling kan du söka bland annat via Business Finland och NTM-centralerna. Privat finansiering kan du få till exempel av banker eller andra finansinstitut.