Vidareutveckla en produkt
Utveckla företagets produkt så att den blir ständigt bättre och mer lockande. Omarbeta din produkt särskilt då när du vill vidga din kundkrets eller lansera produkten på nya marknader. Anpassa din produkt till nya kunders vanor till exempel genom ny formgivning. Gör ändringar i din produkt också på basen av kundrespons.
Att vidareutveckla en produkt betyder att ditt företag gör sin nuvarande produkt ännu bättre, effektivare, förmånligare eller mer lockande. Genom vidareutveckling hålls din produkt fräsch och uppfyller de nyaste kraven.
Vidareutveckling av produkter är viktigt, för också en framgångsrik produkt är alltid hotad till sin ställning på marknaden. Konkurrerande företag strävar ständigt efter att utveckla sina motsvarande produkter så att de ska bli bättre än din produkt. Genom vidareutveckling kan du motarbeta försök från andra företag som kanske försöker ersätta din produkt med sin egen innovation.
Kom också ihåg att kundernas beteende är oberäkneligt. Nya trender, attityder, moden eller förändrade handlingssätt kan hastigt dämpa framgången även hos en succéprodukt. Då kan vidareutveckling av produkten hjälpa ditt företag att återfå en god marknadsposition.
Ditt företag borde ständigt vidareutveckla sin produkt på något plan, så att produkten förblir tidsenlig och dess succé inte avtar. Vidareutveckling av produkten krävs särskilt om
- du ständigt får klagomål, önskningar eller förbättringsförslag från dina kunder
- du försöker nå nya kundsegment
- du tänker lansera produkten på ett nytt marknadsområde, till exempel i ett annat land.
Samla regelbundet in kundrespons till exempel genom enkäter, gruppintervjuer eller en konsumentpanel. På så sätt kan du bättre bearbeta din produkt i enlighet med kundernas krav, önskningar och behov.
När ditt företag vill nå nya kundsegment, fundera då hur du kan bearbeta din nuvarande produkt så att den svarar mot deras behov. Lägg märke till att din nuvarande produkt kan ha sådana egenskaper som gör att den nya gruppen kunder inte tar produkten till sig.
Du kan reagera på marknadsförändringar genom att bearbeta din produkt så, att den bättre svarar mot det rådande konkurrensläget. Förbättra konkurrenskraften till exempel genom förändringar i produktens form, namn, marknadsföring, förpackning eller färgvärld.
Observera att produkten lätt ses som helt ny om du byter ut dess namn eller ändrar dess utseende.
Genom att göra små ändringar i produkten kan du bygga upp produktfamiljer som består av flera varianter av samma produkt. Du kan till exempel producera yoghurt med flera olika smaker. Produktfamiljen kan även utgöras av en samling produkter som kompletterar varandra. I samma produktfamilj som yoghurtarna kan finnas ett urval müslisorter. Kom ihåg att förutom de enskilda produkterna uppdatera även produktfamiljerna.
Förbättra konkurrenskraften hos företagets produkter även på längre sikt. När du gör långsiktiga utvecklingsplaner som svarar mot efterfrågan och marknadsläget har dina produkter maximala möjligheter att nå framgång på marknaden. Du kan göra upp en skild produktutvecklingsstrategi, där du anger huvuddragen i företagets produktutveckling och utarbetar produkternas livscykel.
När ditt företag vill lansera sin produkt på nya marknader eller inom nya kundsegment kan det vara skäl att vidareutveckla produkten. Skaffa först bakgrundsinformation om det nya marknadsområdet och de nya kunderna. Ta till exempel reda på hurdana behov kunderna har och vilka egenskaper som förekommer hos konkurrerande produkter. Om det är fråga om ett marknadsområde i utlandet, bekanta dig även med landets lagar, konsumtionsvanor, språk och affärsseder.
Tänk noggrant efter hurdana ändringar det lönar sig att göra i produkten. Fundera till exempel på produktens namn, färg, förpackning och eventuella extra egenskaper. Fäst särskild uppmärksamhet vid sådana produktegenskaper som dina nya kunder riskerar att missförstå.
Beräkna produktens pris så att det motsvarar det nya marknadsområdets prisnivå eller de nya kundsegmentens betalningsförmåga. Tänk efter hur de nya kundsegmenten uppfattar företagets nuvarande varumärke. Leta fram de lämpligaste försäljnings- och marknadsföringskanalerna och sköt om immaterialskyddet.