suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Matkustaminen - oppimateriaali

Tehtävän kuvaus

  • Työskentely 3–4 henkilön ryhmissä: kukin ryhmä valmistaa tilannetta käsittelevän pienoisnäytelmän jostakin tehtävässä kuvatusta tilanteesta. Opettajan on hyvä jakaa aiheet niin, että kustakin aiheesta tulee yksi kohtaus.
  • OPS sisältö- ja tavoitealueet: Arkielämän ja oman elämän hallinta (S1), omien taloudellisten valintojen merkitysten ja seurausten pohtiminen (T2), vastuullinen kuluttaminen (T8) Yhteiskunnallisen tiedon soveltaminen.
  • Aika-arvio 1–2 oppituntia (noin 30–45 min kohtausten suunnitteluun ja noin 30 min niiden esittämiseen).

Matkailijan ongelmatilanteet

Ei ole kovinkaan harvinaista, että matkailija kohtaa erilaisia hankaluuksia: lennot voivat olla myöhässä tai kokonaan peruttu, matkatavarat voivat päätyä väärään kohteeseen. Matkustajan onkin tärkeä osata etsiä pätevää tietoa ja neuvoja näihin ongelmatilanteisiin.

Laatikaa 3–4 hengen ryhmissä näyteltyjä kohtauksia erilaisista matkailijan ongelmatilanteista. Kohtauksiin pitää sisältyä opetus siitä, miten tilanne ratkeaa tai korjataan kuluttajan kannalta edullisesti ja lainmukaisesti!

Hakekaa tietoa Matkustajan oikeudet ongelmatilanteissa -sivulta. 

Aiheet:

  • Varaamanne lento on peruttu
  • Ylibuukkaus eli matkustaja ei mahdu hänen varaamalleen lennolle
  • Matkalaukku ei tullut perille
  • Lentohenkilökunta ei päästä matkustajaa lennolle
  • Kaukojuna on myöhässä
  • Linja-auto rikkoutuu kesken matkan
  • Laiva saapuu perille myöhässä

Päivitetty: 17.8.2022