Att kommersialisera och lansera en produkt
Innan du börjar kommersialisera ditt företags nya produkt, ta reda på att det inte finns några hinder för kommersialiseringen. Fundera bland annat över sådant som gäller prissättning, kunder, säljfrämjande åtgärder och hur du skyddar produkten. Tänk ut ett kärnfullt namn för din produkt, ett som man kommer ihåg. Efter kommersialiseringen kan du lansera din produkt.
Genom kommersialisering gör du din produkt färdig för att lanseras på marknaden.
Ta reda på den allmänna prisnivån för motsvarande produkter i samband med kommersialiseringen. Tänk efter hur ditt företag borde prissätta sin produkt. Fundera på vilka som är dina kunder och hur mycket som de är beredda att betala för din produkt.
Tänk igenom vad som gör din produkt unik ur marknadsföringsperspektiv, hur du kan övertyga kunderna och lyfta fram produktens styrkor i marknadsföringen. Undersök lämpliga marknadsföringskanaler för din produkt.
Ta reda på lämpliga försäljnings- och distributionskanaler. Fundera hur ditt företag kan främja produktens försäljning. Tänk igenom vilka grunder som kunderna fattar sitt köpbeslut på och hur din produkt skiljer sig från andra.
Planera sådant som har med produktskydd att göra. Tänk igenom om du själv ska kommersialisera din produkt eller om du till exempel ska utnyttja licensiering.
Bland annat NTM-centralerna erbjuder tjänster till stöd av kommersialisering.
Senast när du startar produktutvecklingen måste du ta reda på om det finns några hinder för kommersialiseringen av din produkt.
Ditt företag kan inte kommersialisera sin produkt om någon annan redan har sökt patent eller nyttighetsmodell på produktens funktionsprincip, genomförandesätt eller teknik. Tänk på att en produkt som går att realisera i Finland kan vara patenterad utomlands.
Ditt företag kan inte heller kommersialisera en produkt vars utseende är förknippat med figurer eller tecken som någon annan har skaffat mönsterrätt för. Observera att mönsterrätten också kan avse endast en del av en produkt, till exempel örat på en mugg.
Du kan använda dig av Patent- och registerstyrelsens tjänster för att ta reda på befintliga patent, nyttighetsmodeller, mönsterrätt och varumärken.
Observera även att det krävs myndighetens tillstånd för att tillverka vissa produkter eller tillhandahålla vissa tjänster. Sådana produkter är till exempel läkemedel, alkoholprodukter och gödselmedel samt tjänster som rör livsmedel, hygien, säkerhet och miljö. Ta reda på bestämmelserna från tillsynsmyndigheten för den aktuella produkten.
Ett bra och säljande produktnamn är kärnfullt, påhittigt och lättbegripligt. Det passar produkten, väcker människors uppmärksamhet och är lätt att komma ihåg.
När du kläcker idéer till ett produktnamn, försök att komma på så många bra alternativ som möjligt. Det produktnamn som du tycker bäst om kan nämligen redan användas av någon annan.
När du kommer på ett bra produktnamn, försök att så snart som möjligt registrera namnet som varumärke. På det sättet får du redan från början reda på om namnet går att använda och om det lämpar sig som ett produktnamn som kan registreras. Med hjälp av Patent- och registerstyrelsen kan du ta reda på om någon har varumärkesskyddat det namn du planerar för din produkt.
Tänk på att varumärkesskyddet endast gäller i det land där det är registrerat. Om du har för avsikt att bedriva export, kontrollera möjligheterna att skydda produkten i respektive land.
Du kan också tänka ut ett parallellt produktnamn som lämpar sig bättre för mållandet och kan användas vid export. När du funderar på ett produktnamn på ett annat språk, ta reda på om det planerade namnet är förknippat med olämpliga konnotationer, vulgaritet eller oväntad historisk belastning.
Lansering innebär att ditt företag introducerar en ny produkt på marknaden eller tar sin gamla produkt till nya marknader.
Börja med att definiera lanseringens tidsplan och budget. Konkretisera faktorer som du funderar över i samband med kommersialiseringen ur ett ekonomiskt perspektiv. Bestäm bland annat vilka kundsegment som ditt företag ska försöka nå och hur du placerar produkten i ditt företags produktsortiment. Ta reda på riskerna vid lansering.
Dra konkreta riktlinjer för marknadsföringen för att bidra till produktens framgång. Fastställ produktens pris, välj marknadsföringskanaler och planera marknadsföringen så att den tilltalar de valda kundsegmenten.
Tänk ännu grundligt igenom om det är ekonomiskt lönsamt att gå vidare med lanseringen. Om du vill fortsätta, gör en slutgiltig lanseringsplan och agera därefter. Följ aktivt upp lanseringen för att snarast kunna rätta till eventuella problem som dyker upp.