Produktstrategi
Utveckla dina produkter så att de är konkurrenskraftiga genom att skapa mervärde jämfört med dina konkurrenters produkter. Upprätta en produktstrategi för ditt företag, där du definierar produktsortimentet, produktgrupperna, produkternas tillgänglighet och prispolicyn.
Fundera först på vilka produkter (varor eller tjänster) ditt företag redan har och vad företaget vill sälja. Dela in produkterna i grupper enligt till exempel användningsändamålet eller kunderna. Grupperingen kan vara till hjälp i marknadsföringen. Den kan också underlätta uppföljningen av produkternas livscykel och omsättningshastighet.
Fundera på om du vill behålla ditt produktsortiment som det är eller utvidga det. Ta reda på om det finns efterfrågan på nya typer av produkter. Besluta om du vill att ditt företag ska utveckla en motsvarighet till konkurrentens produkt. Fundera över om det finns ett behov av att utveckla olika produktversioner för olika kundgrupper.
Fastställ en lämplig pris- och kvalitetsnivå för dina produkter. Beakta att kunden kan ha en annan uppfattning om kvalitet än du har. Besluta om ditt företag också vill komma in på nya marknader.
Bestäm om du tänker skydda dina produkter och tjänster med immateriella rättigheter. Namn och märke kan skyddas med ett varumärke. Produktens yttre formgivning kan skyddas med mönsterrätt, och dess tekniska egenskaper med patent eller nyttighetsmodell. Läs mer om att skydda produkter på sidan Att skydda uppfinningar, produktidéer och kunskaper.
För marknadsföring behövs också webbadresser eller domäner, som rekommenderas vara enhetliga med namnen på produkterna eller tjänsterna eller med företagets namn.
Undersök till vilket produktsortiment och utbud ditt företags resurser räcker. Fundera på hur mycket kapital du kan binda i sortimentet. Utred också konkurrensläget för produkterna på marknaden.
Kontrollera regelbundet att antalet produktgrupper möjliggör ökad försäljning och lönsamhet. Gallra vid behov bland både produktgrupper och produkter.
Det behöver emellertid inte alltid löna sig att gallra bort alla produkter som inte är vinstbringande. De kan fungera som lockbete för kunderna så att du dessutom kan sälja lönsamma produkter.
Välj distributionskanalerna på ett sådant sätt att kunden får produkten enkelt, snabbt och punktligt. Se till att ditt företags personal alltid är anträffbar under betjäningstiderna.
Tillgången behöver inte vara likadan för varje produkt eller produktgrupp. Du kan begränsa tillgången på en produkt till exempel när du testar åtgången för en ny produkt.
Ditt företag ska ha produkter i alla livscykelfaser. På så sätt tryggar du kontinuiteten i företagets verksamhet.
- I lanseringsfasen ska produkten göras känd bland kunderna. Utnyttja till exempel sociala medier.
- I tillväxtfasen satsar du på att göra produkten lockande. Framhäv fördelarna med din produkt i jämförelse med motsvarande produkter. Du kan också konkurrera med priset.
- I mognadsfasen påminns kunderna om att produkten existerar. Du kan till exempel ändra förpackningen. Sänk vid behov priset.
- I nedgångsfasen vill du bli av med produkten till exempel genom att sänka priset. Leta efter kunder vars köpbeslut grundar sig på priset.
Du kan också själv påverka längden på produktens livscykel. Du kan få din produkt att se ut som att den befinner sig i slutet av sin livslängd. På detta sätt får du mer utrymme för produkter som säljer bättre.
Du kan förlänga produktens livscykel genom att utveckla en gammal produkt. Ändra namnet eller förpackningen. Du kan också utveckla nya användningsändamål eller målgrupper för din produkt. Ditt företag ska ha produkter i alla livscykelfaser. På så sätt tryggar du kontinuiteten i företagets verksamhet.
Gör en miljökonsekvensbedömning av hela företagets verksamhet. Använd ekologiska material och minimera utsläppen från transport. Reflektera i förväg över återvinning. Observera också människornas välfärd i värdekedjan. Dessa saker kan tas upp i marknadsföringen.