Työn teettäminen ostopalveluna
Teettämällä töitä ostopalveluna yrityksesi voi täydentää osaamistaan ja keskittyä ydinosaamiseensa. Ostopalvelut voivat perustua joko toimeksianto- tai alihankintasopimukseen.
Voit teettää melkein mitä tahansa yritystoimintaasi liittyvää työtä, tehtäviä ja palveluksia toimeksiantona toisella yrityksellä tai elinkeinonharjoittajalla. Toimeksiantosopimuksessa sovit työn lopputuloksesta sekä tarvittaessa sitä koskevista standardeista ja työmenetelmistä.
Maksat sovitusta työstä työkorvausta. Toimeksisaaja huolehtii itse omista sosiaalivakuutuksistaan ja työn tekemiseen liittyvistä kustannuksista.
Toimeksisaajalla on myös vastuu siitä, että sovittu työ tehdään loppuun. Toimeksisaaja työskentelee kuitenkin itsenäisesti eikä ole yrityksesi käytettävissä muulloin kuin kyseistä tehtävää suorittaessaan. Hän voi myös käyttää alihankkijoita työn tekemiseen, jos sitä ei ole kielletty toimeksiantosopimuksessa.
Alihankinnassa yrityksesi teettää asiakkaasi tilaaman työn toisella yrityksellä. Työn tilaajalla ja työn suorittajalla ei siis ole keskinäistä sopimusta työstä, vaan yrityksesi toimii välikätenä ja sillä on erillinen sopimus molempien kanssa.
Yrityksesi voi käyttää alihankkijaa, ellei sitä ole erikseen nimenomaan kielletty asiakkaasi toimeksiannossa. Joskus esimerkiksi salassapitovelvollisuus voi estää alihankkijan käytön. Yrityksesi on yleensä vastuussa alihankkijan työn laadusta asiakkaan suuntaan siitä huolimatta, että alihankkija suorittaa työn omatoimisesti.
Alihankintana voi teettää esimerkiksi sellaisia toimintoja, jotka kannattaa kustannus- tai laatusyistä hankkia muualta. Yrityksesi voi myös pienentää alihankinnalla toimintansa riskejä, esimerkiksi teettämällä räjähdys-, sähkö- ja muita riskialttiita töitä toisella yrityksellä.
Hyödynnä verkostojasi, jotta löydät yrityksellesi hyvät ja luotettavat kumppanit. Selvitä ehdokkaiden taustat, osaaminen ja soveltuminen tehtävään sekä tarkista luottotiedot. Muista, että yrityksesi on yleensä vastuussa ostopalveluna teettämänsä työn laadusta.
Tee sopimukset aina kirjallisena. Sopimuksessa tulee määritellä selvästi tilattavan työsuorituksen sisältö. Sovi myös työn suorittamisehdoista ja -aikataulusta sekä hinnasta ja maksamisaikataulusta. Lisäksi sopimuksesta tulee käydä ilmi vastuunjako yrityksesi ja sopimuskumppanisi välillä esimerkiksi työn viivästymis- tai virhetapauksessa.
Tee tiivistä yhteistyötä kumppanisi kanssa parhaan tuloksen saavuttamiseksi.
Tilaajavastuulaki koskee yritystäsi, jos alihankkijan työntekijä tekee yrityksesi tavanomaisia työtehtäviä yrityksesi työtiloissa tai työkohteessa.
Pyydä alihankkijayritykseltä seuraavat, korkeintaan kolme kuukautta vanhat selvitykset:
- kaupparekisteriote
- todistus verojen maksamisesta
- todistus työntekijän eläkevakuutuksen ottamisesta ja eläkevakuutusmaksujen suorittamisesta tai selvitys erääntyneiden eläkevakuutusmaksujen maksusopimuksesta
- selvitys siitä, onko alihankkija merkitty ennakkoperintä-, työnantaja- ja arvonlisäverovelvollisten rekisteriin
- selvitys sovellettavasta työehtosopimuksesta tai keskeisistä työehdoista
- selvitys työterveyshuollon järjestämisestä
- rakennusalalla lisäksi selvitys tapaturmavakuutuksen ottamisesta
Säilytä selvitykset vähintään kaksi vuotta työn päättymisestä.
Jos alihankintasopimuksen arvonlisäveroton arvo on kuitenkin alle 9 000 euroa, laki ei velvoita hankkimaan kyseisiä tietoja. Huomaa, että jos olet tehnyt peräkkäisiä sopimuksia tai niiden välillä on vain lyhyt aika, sopimukset katsotaan yhdeksi ja niiden arvot lasketaan yhteen.
Jos et hanki selvityksiä ajoissa tai lainkaan, voit joutua maksamaan jopa kymmenien tuhansien eurojen suuruisen laiminlyöntimaksun.
Hanki tiedot myös ulkomaisesta alihankkijayrityksestä.
Lisätietoa tilaajavastuulain mukaisista velvollisuuksista löydät Tyosuojelu.fin Tilaajavastuu-sivultaAvautuu uuteen ikkunaan..
Jos yrityksesi käyttää ulkomaalaista alihankkijaa, sovella sen lähettämiin työntekijöihin pääsääntöisesti samoja lakeja ja sopimuksia kuin suomalaisten alihankkijoidesi työntekijöihin.
Pyydä ulkomaalaisen alihankkijasi lähettämältä työntekijältä todiste hänen työnteko-oikeudestaan Suomessa. Ota kopio työntekijän passista. Jos työntekijällä ei ole työnteko-oikeutta Suomessa, opasta häntä hakemaan työntekijän oleskelulupaa. Lisätietoa työnantajan roolista lupaprosessissaAvautuu uuteen ikkunaan. löydät Maahanmuuttoviraston verkkosivuilta. Voit myös auttaa työntekijää työnantajan Enter FinlandinAvautuu uuteen ikkunaan. kautta.
Toimita TE-palveluihin selvitys ulkomaalaisen alihankkijasi lähettämien työntekijöiden työehdoista. Ilmoita työntekijöiden nimet ja sovellettava työehtosopimus henkilöstösi edustajalle, kuten luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle.
Huolehdi, että työntekijän lähettävä yritys tekee työsuojeluviranomaiselle ilmoituksen työntekijöiden lähettämisestä ja asettaa yritykselle Suomessa toimivan edustajan. Edustajan on oltava tavoitettavissa koko työntekijän lähetettynä olon ajan.
Jos ulkomaalaisen alihankkijasi lähettämiä työntekijöitä saapuu yritykseesi lisää työn aloittamisen jälkeen, pyydä alihankkijaltasi selvitys heidän sosiaaliturvastaan ennen kuin he aloittavat työt.