Työnantajaksi rekisteröityminen
Työnantajaa pidetään verotuksessa joko satunnaisena tai säännöllisenä työnantajana.
Säännöllisesti palkkoja maksavan työnantajan on ilmoittauduttava Verohallinnon ylläpitämään työnantajarekisteriin ja maksettava työnantajasuoritukset säännöllisesti.
Ilmoita yrityksesi rekisteriin, jos sillä on vakituisia työntekijöitä kaksi tai useampi. Tee ilmoitus myös, jos yrityksessäsi on vuoden aikana vähintään kuusi tilapäistä työntekijää, joiden työsuhde on lyhytaikainen.
Muussa tapauksessa rekisteröityminen on vapaaehtoista. Jos yrityksesi on ilmoittautunut työnantajarekisteriin, mutta maksaa palkkoja vain satunnaisesti, muista antaa työnantajan erillisilmoitus tulorekisteriin niiltä kuukausilta, joina palkanmaksua ei ole.
Vaikka yrityksesi ei olisi työnantajarekisterissä, sitä koskevat lähtökohtaisesti samat palkanmaksuun liittyvät velvoitteet kuin rekisteriin ilmoitettua yritystä. Velvoitteita ovat muun muassa ennakonpidätyksen toimittaminen ja työnantajan sairausvakuutusmaksun maksaminen Verohallinnolle. Palkanmaksuun liittyvistä velvoitteista löydät lisätietoa Ennakonpidätykset ja sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksut -sivulta.
Voit ilmoittaa yrityksesi työnantajarekisteriin halutessasi jo yrityksen perustamisilmoituksen tekemisen yhteydessä. Huomioi kuitenkin, että palkkatietojen ilmoitusvelvollisuus alkaa heti ilmoittautumisen jälkeen, vaikka yrityksesi ei vielä maksaisi palkkoja. Voit ilmoittautua työnantajarekisteriin myös vasta sitten, kun yrityksesi todella alkaa maksaa palkkoja säännöllisesti.
Sinun tulee tehdä ilmoitus myös silloin, jos työnantajarekisteriin ilmoitettu yrityksesi lopettaa säännöllisen palkanmaksun ja haluat poistaa sen työnantajarekisteristä. Työnantajasuoritusten ilmoitusvelvollisuus säilyy siihen asti, kunnes yritys on poistettu työnantajarekisteristä.
Tee kaikki työnantajarekisteriin liittyvät ilmoitukset yritys- ja yhteisötietojärjestelmään, josta tiedot siirtyvät Verohallinnolle.
Ohjeet ilmoitusten tekemiseen löydät Työnantajarekisteri-sivulta.