suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Työnantajan vastuut ja velvollisuudet

Koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi tämän sivun sisällöt eivät välttämättä ole ajan tasalla. Ajantasaista tietoa löydät Suomen Yrittäjien Kaikki koronasta yrittäjälle -sivustolta.

Työnantajana toimimiseen liittyy erilaisia vastuita ja velvollisuuksia. Sinun tulee hoitaa palkkaperusteiset ja muut ilmoitukset eri viranomaisille, vakuuttaa työntekijäsi ja huolehtia työnantajasuorituksista.

Katso aiheeseen liittyvät sisällöt:

Työnantajaksi rekisteröityminen

Ilmoita yrityksesi työnantajarekisteriin, jos maksat palkkoja vähintään kahdelle vakituiselle tai vähintään kuudelle tilapäiselle työntekijälle.

Työnantajan lakisääteiset vakuutukset

Hanki työntekijöillesi lakisääteiset vakuutukset ja huolehdi niiden maksamisesta ja tarvittavista ilmoituksista.

Ennakonpidätykset ja sairausvakuutus- ja työttömyysvakuutusmaksut

Toimita yrityksen maksamista palkoista ennakonpidätys ja maksa niistä työnantajan sairausvakuutusmaksu ja työttömyysvakuutusmaksut.

Lähetetyt työntekijät

Jos yrityksestäsi lähtee työntekijöitä ulkomaille tai sinne saapuu ulkomailta lähetettyjä työntekijöitä, huolehdi tarvittavista toimenpiteistä.