suomi.fi
Siirry suoraan sisältöön.

Läheisen kuolema

Käytännön asioiden hoitaminen

Minne kuolemasta pitää ilmoittaa?

Kuoleman todennut lääkäri ilmoittaa kuolemasta väestötietojärjestelmään. Tiedon tallentumisessa voi kestää 1–2 viikkoa.

Esimerkiksi eri viranomaiset, kunnat, pankit, vakuutus- ja työeläkelaitokset ja seurakunnat näkevät tiedon kuolemasta suoraan väestötietojärjestelmästä. Usein asioita kuitenkin helpottaa, jos omaiset ovat näihin tahoihin itse yhteydessä.

Voit itse ilmoittaa läheisesi kuolemasta esimerkiksi seuraaville tahoille:

  • työnantaja tai oppilaitos
  • koulu tai varhaiskasvatuspaikka
  • taloyhtiön isännöitsijä
  • vuokranantaja
  • puhelin- ja tietoliikenneyritykset
  • sähkölaitos
  • posti, jos siirrät postit kuolinpesän osoitteeseen
  • lehtitalot
  • yhdistykset, joissa vainaja oli jäsenenä
  • muut yritykset, joissa vainajalla oli asiakassuhde.

Pyri perumaan myös

  • vainajalle varatut lääkäriajat ja muut sovitut tapaamiset
  • vainajan matkat ja tiedustele lippujen myyjältä niiden peruutusehtoja ja varausmaksujen palautuksia
  • vainajan lehtitilaukset.

Läheiset voivat halutessaan pyytää taloyhtiöltä suruliputuksen ja julkaista sanomalehdessä kuolinilmoituksen.

Päivitetty: 29.5.2023

Kenelle lapsen vanhemman kuolemasta pitää kertoa?

Kun lapsen vanhempi kuolee, on sillä suuri vaikutus lapsen elämään. Vanhemman kuolemasta on hyvä kertoa sellaisille tahoille, joiden kanssa lapsi tai nuori on säännöllisesti tekemisissä. Tällöin lasta voidaan myös tukea parhaalla mahdollisella tavalla.

Vanhemman kuolemasta olisi hyvä kertoa esimerkiksi

  • kouluun
  • päivähoitoon
  • läheisten kavereiden vanhemmille
  • lähisukulaisille
  • harrastustoimintaan
  • terveydenhuoltoon, jos lapsella on hoitosuhde.

Jos lapsi on itse paikalla kertomassa menetyksestään, voi hän ottaa tueksi mukaan vanhemman tai muun tukihenkilön. Koulussa oman opettajan lisäksi esimerkiksi kouluterveydenhoitajalta tai -psykologilta voi pyytää myös apua.

Päivitetty: 12.5.2023

Käännä tarvittaessa vainajan postit

Posti saa tiedon vainajan kuolemasta suoraan Digi- ja väestötietovirastolta, joten ilmoitusta ei tarvitse sinne erikseen tehdä.

Jos kuitenkin on tiedossa, että vainajalle on tulossa postia, kannattaa ne ohjata jonkun läheisen postilaatikkoon. Tee muuttoilmoitus Postin sähköisessä muuttoilmoituspalvelussaAvautuu uuteen ikkunaan., puhelimitse tai palvelupisteistä saatavalla lomakkeella.

Kuolinpesän osoitetietojen muuttaminen on tehtävä kirjallisesti myös VerohallinnolleAvautuu uuteen ikkunaan.. Kaikkien kuolinpesän osakkaiden täytyy hyväksyä muutos.

Päivitetty: 2.5.2023

Näin hoidat vainajan pankkiasioita

Vainajalle tulleet laskut maksetaan lähtökohtaisesti hänen pankkitililtään. Ennen perunkirjoitusta vainajan tililtä voi maksaa vainajan

  • hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyviä laskuja
  • sairaalalaskuja
  • elinaikaan liittyviä laskuja, kuten esimerkiksi vuokra, yhtiövastike sähkö- ja puhelinlaskuja.

Tällaisia laskuja voi toimittaa pankkiin maksettavaksi kuka tahansa kuolinpesän osakas. Osa pankeista vaatii tätä varten vainajan sukuselvityksen. Pankki veloittaa laskuista hinnastonsa mukaisen maksun. Tarkempia ohjeita laskujen maksamiseen kannattaa kysyä vainajan pankista, sillä käytännöissä on eroja eri pankkien välillä.

Säilytä laskut tai kopiot niistä perunkirjoitusta varten.

Jos arvelet, että varat eivät riitä kaikkiin laskuihin, huolehdi hautajaisiin ja perunkirjoitukseen liittyvistä laskuista ensin. Voit kysyä pankista neuvoa. Ole tarvittaessa yhteydessä laskuttajiin ja pyydä lisäaikaa maksulle.

Jos haluat, voit ottaa mukaasi mahdollisiin tapaamisiin tueksi jonkun läheisen henkilön. Surun keskellä voi olla vaikea keskittyä asioihin, joten toisesta ihmisestä voi olla apua asioiden hoitamisessa.

Päivitetty: 10.5.2023

Näin suljet vainajan sosiaalisen median tilit

Tieto sosiaalisen median käyttäjän kuolemasta ei välity automaattisesti palveluihin. Käyttäjätilit jäävät palveluihin, elleivät omaiset sulje niitä. Lähiomaisilla on yleensä oikeus vainajan käyttäjätilin sulkemiseen.

Palvelut yleensä vaativat todistuksen siitä, että

  • kyseessä on omainen ja
  • suljettavan tilin omistaja on kuollut.

Tilien sulkeminen tapahtuu eri palveluissa eri tavoin. Joissakin sosiaalisen median palveluissa voidaan valita, poistetaanko tili tai siirretäänkö se muistotilaan.

Joissakin palveluissa on käytössä myös aikaraja, joka poistaa käytöstä tilit, joihin ei ole tietyn ajan kuluessa kirjauduttu. Aikarajan pituus voi vaihdella eri palveluissa.

Päivitetty: 2.5.2023

Oletko tyytyväinen tämän sivun sisältöön?

Muistilista