Digistöd
Via digistödet kan du få råd och hjälp om användningen av datorer, mobiltelefoner, surfplattor eller andra mobila enheter samt elektroniska tjänster. Stödet kan bestå av kurser i användningen av enheter eller tjänster, rådgivningstillfällen eller personlig hjälp.
Olika myndigheter hjälper med användningen av myndigheternas egna webbtjänster. Många som tillhandahåller digistöd, till exempel bibliotek och föreningar, ger råd om både myndighetstjänster och andra elektroniska ärenden. För att kunna uträtta ärenden för någon annan behövs en fullmakt.
Med digistöd avses handledning om elektroniska ärenden och användning av enheter. Stödets innehåll kan variera från att handleda i e-tjänster till att installera och ta i bruk applikationer. Digistöd innebär i regel inte reparation av defekta enheter.
Den som ger stödet bestämmer vilken typ av hjälp som finns att tillgå och hur man får tillgång till den. Myndigheter är dock alltid skyldiga att handleda i användningen av deras tjänster.
Digistöd kan vara
- närstöd, till exempel servicepunkter, kamratstöd och stöd som ges i hemmet
- distansstöd, till exempel chat-, telefon- eller videostöd
- utbildning, till exempel nätbaserade utbildningar, medborgarinstitutens kurser och videor.
Personen som ger dig stöd får inte uträtta ärenden åt dig eller hantera till exempel bankkoder eller andra koder som behövs för användning av tjänsterna.
Digistöd kan ges av till exempel
- servicepunkter, medborgar- och arbetarinstitut,
- bibliotek, kamratstödjare,
- frivilliga föreningar, organisationer eller företag.
Kontrollera i förväg
- om du behöver en egen enhet för handledningen eller
- om det på plats finns enheter som du kan öva på.
Du kan börja med att be om hjälp av enhetens säljare för att komma igång med en ny enhet. Inställningar för att komma i gång kan ofta göras i butik eller med säljarens telefonsupport.
I annat fall kan du be om hjälp vid biblioteket i din hemkommun eller vid servicepunkten. Så får du veta vem eller vilken aktör som kunde hjälpa i din hemkommun. Du kan också fråga Medborgarrådgivningen vilka aktörer som ger digistöd nära dig.
Vid vuxen-, arbetar- och medborgarinstituten kan du också lära dig mer om digitala tjänster. Kurserna de ordnar kan pågå några timmar, en dag eller en hel termin. Olika föreningar ordnar både korta och längre kurser.
Många föreningar ger vägledning inom informationsteknik särskilt för äldre. Centralförbundet för de gamlas väl tillhandahåller SeniorSurf, som på riksnivå informerar om var kurser ordnas.
Kontakta Medborgarrådgivningen. Medborgarrådgivningen är Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tjänst, som hjälper dig hitta rätt myndighet och hjälper dig använda olika tjänster. Du kan kontakta Medborgarrådgivningen
- per telefon,
- via chatten på webben,
- med en elektronisk blankett,
- per e-post,
- via en distansförbindelse eller
- via textmeddelande i telefonen.
Medborgarrådgivningen sköter inte myndighetsärenden, men du kan få hjälp med att hitta rätt myndighet. Medborgarrådgivningen hjälper på finska, svenska och engelska.
Vid din hemkommuns servicepunkt/samservicesställe kan du få hjälp med bland annat
- att uträtta ärenden på internet,
- boka mottagningstider,
- fylla i blanketter på internet,
- skanna och skriva ut handlingar samt
- använda internet.
Många föreningar ger vägledning inom informationsteknik omfattande för olika målgrupper.
Via webbtjänsten Suomi.fi-hittar du de serviceställen som erbjuder digistöd. Avgränsa kartan enligt kommun.
Digistödets serviceställen på Suomi.fi-kartan.Öppnas i ett nytt fönster.
Centralförbundet för de gamlas väl tillhandahåller SeniorSurf, som på riksnivå informerar om var kurser ordnas särskilt för äldre. I webbtjänsten SeniorSurf hittar du genom att söka på ortens namn eller postnummer stället närmast dig som kan ge dig vägledning.
Digistödet på SeniorSurf-kartan (på finska).Öppnas i ett nytt fönster.
Digistöd som ges av kommuner, bibliotek och myndigheter är alltid gratis. Föreningar ger vanligen stöd gratis.
Digiundervisning i vuxen-, arbetar- eller medborgarinstituten är vanligen avgiftsbelagd verksamhet.
Företag debiterar för sina tjänster enligt sin prislista. Fråga efter priset innan du köper installations- eller konsultationstjänster av företag.
Ge aldrig dina nätbankskoder åt någon. Kontakta din bank om du vill ge någon annan fullmakt att uträtta dina bankärenden.
Du ska aldrig ge nätbankskoder eller övriga personliga koder ens åt någon som ger dig digistöd eller vägledning, kursledare eller någon annan person som hjälper dig uträtta ärenden.
Om du uträttar ärenden medan en stödperson är närvarande, be hen avlägsna sig för den stund då du knappar in din kod eller övriga identifieringsuppgifter.
Myndigheternas elektroniska tjänster förutsätter ofta så kallad stark autenisering. Detta säkerställer elektroniskt användarens identitet.
Stark autentisering sker med
- nätbankskoder
- mobilcertifikat
- elektroniskt personkort och läsare.
Identifikationen är säker och alla dina uppgifter går till myndigheten via skyddad förbindelse.
Om du inte vill använda dina nätbankskoder för identifikationen kan du skaffa ett mobilcertifikat till ditt mobilabonnemang och lära dig använda det.
Ja, men du behöver personens samtycke.
Genom en fullmakt i tjänsten Suomi.fi kan du be om din anhörigas samtycke till att du uträttar dennes ärenden på webben. I begäran om samtycke ska anges vems ärenden du vill uträtta, under vilken tidsperiod och vilka ärenden, t.ex. förnya medicinrecept eller uträtta skatteärenden. Fullmakten gäller så snart din anhöriga har godkänt begäran.
Läs mer om Suomi.fi-fullmakterÖppnas i ett nytt fönster..
På olika myndigheters webbplatser finns blanketter för uträttande av ärenden för någon annan. Då du fått fullmakt att uträtta någon annans ärenden, kan du uträtta ärenden för den som gett fullmakt.
Biblioteket eller kommunens servicepunkt/samserviceställe vägleder dig till rätt aktör. Företag och personer som säljer konsultationstjänster kan göra hembesök.
Om du vill köpa konsultation av ett företag kan du utifrån fakturan ansöka om hushållsavdrag i din beskattning. Hushållsavdrag beviljas för installation och åtgärdande av informationsteknisk utrustning, för installation och åtgärdande av nätuppkoppling samt för installation av programvara på enheter. Om du beställer väglednings- och konsultationstjänster till ditt hem kan du få hushållsavdrag.
Oroa dig inte. Myndigheter ger stöd och vägledning i användningen av elektroniska ärendehanteringstjänster. Myndigheter är skyldiga att tillhandahålla tjänster på något annat sätt för den som inte kan eller vill använda webbtjänster.
Gå först till Valli rf:s webbplats Seniorteknologicentralen. Seniorteknologicentralen sammanställer information om teknik som passar äldre eller personer med funktionsnedsättning. Till exempel taligenkänning kan underlätta användningen av utrustning avsevärt. På marknaden finns lättanvända datorer och appar för surfplattor som är utformade för äldre.
En chat är en interaktionskanal, där du via dator kan uträtta ärenden med en rådgivare i realtid: du skriver ditt ärende och hen svarar med en gång. En chat kan jämföras med ett telefonsamtal, men man skriver sitt ärende.
Många kommuner, ämbetsverk samt flera webbutiker har egna chattjänster. Chattfönstret syns oftast i högra kanten på webbplatser.
Visa chattar kan vara robotar och det är inte en människa som svarar. Roboten använder artificiell intelligens för att läsa din fråga och försöker svara dig. Om roboten inte kan svara skickar den frågan vidare till en människa.