Resenärens rättigheter vid paketresor
När du köper ett resekoncept med flera tjänster från en researrangör, till exempel en resebyrå, kan du behöva ingå ett paketreseavtal. Köpet av en paketresa medför både rättigheter och skyldigheter för dig som resenär. Du har till exempel rätt att ångra paketreseavtalet innan resan påbörjas. Då måste du vanligtvis betala en avbokningsavgift i enlighet med avtalet.
En paketresa består av minst två olika resetjänster som avser samma resa och som resenären köper till ett gemensamt pris.
Sådana tjänster är
- transport med flyg
- buss, tåg eller fartyg
- inkvartering och biluthyrning.
Även andra resetjänster kan ingå i paketet, till exempel
- biljetter till kultur- och sportevenemang
- utflykter, guidade besök, spabehandlingar
- liftkort till skidanläggningar eller uthyrning av idrottsutrustning.
Reseförsäkring ingår inte i paketresan.
Det finns även många andra kriterier som definierar en paketresa. Om din resa till exempel varar mindre än 24 timmar och inte omfattar inkvartering, är det inte en paketresa. Resebyrån ska informera kunden om konceptet som byrån säljer är en paketresa.
Mer information om paketresor finns på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats.
Researrangören eller reseförmedlaren ska informera kunden om företaget och tjänsterna som ingår i avtalet. I avtalet anges paketresans totalpris och eventuella tilläggskostnader samt betalningsvillkor.
Researrangören eller reseförmedlaren ska i avtalet ange det minsta antalet resenärer som krävs för resan. Kunden ska också informeras om följderna ifall minimiantalet inte uppfylls. Avtalet ska också innehålla information om resenärens och researrangörens ångerrätt liksom om det är obligatoriskt att teckna en reseförsäkring.
Researrangören ska i god tid före resans början förse kunden med biljetter och tidtabeller. Researrangören ska också informera om vilka resedokument som behövs under resan.
Ett överenskommet pris på en paketresa kan vanligtvis inte ändras efter ingånget avtal.
Researrangören får höja priset endast om man har avtalat om detta i paketreseavtalet och om prissänkning också är möjligt på samma grunder. En prishöjning får inte vara större än kostnadsökningen. En prishöjning måste dessutom baseras på vissa lagstadgade grunder, till exempel en ändring i transportkostnaderna, skatterna eller valutakurserna.
Du ska meddelas om en prishöjning senast 20 dagar före resans början. Om prishöjningen är högre än 8 procent av paketresans totalpris, har du rätt att avboka resan utan avbokningsavgift.
Du har rätt att överlåta ett paketreseavtal till en annan person, om det är tillåtet enligt avtalsvillkoren.
Researrangören kan förbjuda överlåtelsen till exempel om
- resan är avsedd endast för medlemmar i en viss förening
- gruppvisum redan har skaffats till resenärerna
- den nya resenären inte kan använda den reserverade inkvarteringen på grund av kön.
Researrangören har rätt att debitera en ersättning för överlåtelse av en paketresa.
Du har rätt att när som helst innan resan har börjat ångra ditt paketreseavtal utan särskild anledning. Researrangören har vanligtvis rätt att debitera dig en avtalsenlig avbokningsavgift.
I särskilda fall kan du dock avboka resan utan avbokningsavgift, till exempel om det inträffar en naturkatastrof på resmålet eller i dess närhet.
Du kan också avboka resan utan avbokningsavgift om du har vägande skäl att anta att det finns ett väsentligt fel i researrangemangen. Ett sådant väsentligt fel kan vara att hotellet som ingår i paketresan fortfarande är halvfärdigt och sannolikt inte blir färdigt i tid.
Du måste betala avbokningsavgift om du själv eller en närstående har blivit allvarligt sjuk eller råkat ut för en olycka.
Avbokningsavgiften är mindre ju tidigare du avbokar resan. Om avbokningsskydd ingår i din reseförsäkring får du ersättning för avbokningsavgiften från reseförsäkringen.
Researrangören har rätt att ställa in en resa om antalet anmälda deltagare är för litet. Minimiantalet anges i avtalet. Researrangören ska meddela att resan ställs in senast 20 dagar före resans början, om resan varar mer än 6 dagar. En resa som varar i 2–6 dagar ska ställas in senast 7 dagar före resans början. Om resan varar mindre än 2 dagar ska researrangören meddela att resan ställs in senast 48 timmar före resans början.
Researrangören kan ställa in en resa av säkerhetsskäl. Farliga situationer anses till exempel vara krigshandlingar, naturkatastrofer och farliga smittsamma sjukdomar.
Researrangören ska informera en resenär som har råkat i svårigheter om hälsovårdstjänster, den hjälp som erbjuds av de lokala myndigheterna och konsulära tjänster. Den ska ge resenären tillgång till telefon eller e-post. Arrangören ska hjälpa resenären att göra alternativa researrangemang.
Om resenären har orsakat svårigheterna avsiktligt eller genom oaktsamhet, kan researrangören debitera en rimlig ersättning för sina tjänster.
Om du är missnöjd med paketresan ska du genast meddela researrangören. Arrangören ska åtgärda felet omedelbart eller inom rimlig tid. Om så inte sker kan du, beroende på felets natur, ha rätt till prissänkning eller skadestånd eller ha rätt att häva avtalet.
Observera att researrangören får göra små förändringar i en paketresa före resans början, om det är tillåtet enligt villkoren i paketreseavtalet. Researrangören ska tydligt, synligt och förståeligt informera om förändringarna.
På Konkurrens- och konsumentverkets webbplats hittar du mer information om fel, ändringar och kompensationer i anslutning till paketresor.
Om man inte lyckades åtgärda ett fel under resans gång ska du reklamera felet till researrangören så snart som möjligt efter resan, helt skriftligt. Försök förhandla om ersättning med företaget.
Om du och företaget inte lyckas enas om en tillfredsställande lösning, ska du först kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning. Konsumentrådgivningen ger dig kostnadsfri rådgivning och medlingshjälp. Du får också anvisningar på Konkurrens- och konsumentverkets webbplats och från Konsumentförbundet.
Tvister avgörs av konsumenttvistenämnden. Behandling förutsätter att konsumenten först har varit i kontakt med Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivning.