Problem när du reser eller vistas utomland
Om du råkar ut för problem kan du vända dig till de lokala myndigheterna och Finlands eller ett annat EU-lands beskickning, enheten för konsulära ärenden vid utrikesministeriet och utrikesministeriets jourcentral.
Anmäl eventuellt brott till de lokala myndigheterna. Spärra bankkonton och telefonabonnemang om dina bank- och kreditkort eller din mobil blir stulna eller om du tappar bort dem. Kontakta ditt försäkringsbolag.
Om du hamnar i en nödsituation ska du ringa 112 om du befinner dig i ett EU-land och till det lokala nödnumret om du befinner dig i ett annat land. Landets lokala myndigheter ansvarar för situationen i första hand. I en nödsituation har du rätt till hjälp oavsett om du vistas i landet kort- eller långvarigt.
Om det inträffar till exempel en naturkatastrof eller en allvarlig olyckshändelse, råder politiska oroligheter eller krigstillstånd eller uppstår en epidemi i destinationslandet ska du kontakta Finlands beskickning eller konsulat. Därifrån får du konsulär hjälp. Finlands konsulära hjälp är även till för personer med utländskt medborgarskap som bor permanent i Finland och som behöver hjälp när de befinner sig utomlands.
Om Finland inte har någon beskickning i landet kontaktar du beskickningen för ett annat EU-land. Du kan också kontakta jouren vid Finlands utrikesministerium.
Om du blir rånad eller utsatt för misshandel ska du så snart som möjligt anmäla brottet på närmaste polisstation. Polisanmälan är nödvändig för att ärendet ska kunna behandlas i destinationslandet. Men den kan också behövas för att du ska kunna ansöka om ett nytt pass eller få ut ersättning på reseförsäkringen. Researrangören eller Finlands beskickning kan hjälpa dig att göra polisanmälan.
Om du förlorar ditt bank- eller kreditkort ska du genast anmäla detta till bankens spärrservice. Om du förlorar din mobil eller ditt SIM-kort ska du kontakta din mobiloperatör och be dem att spärra abonnemanget.
Om du blir utsatt för misshandel eller våldtäkt ska du genast uppsöka en läkare. Be om ett läkarintyg på dina skador och din vård.
Besök den lokala polisstationen eller turistpolisen och anmäl att ditt pass har blivit stulet eller har försvunnit. Be om en kopia på din anmälan eller på undersökningsprotokollet. Du behöver den när du ansöker om ett nytt pass.
Du kan ansöka om ett nytt pass hos Finlands beskickning. Om Finland inte har en egen beskickning i det aktuella landet ska du vända dig till beskickningen för ett annat EU-land och be om en provisorisk resehandling (Emergency Travel Document/ETD).
Om du har anmält ditt pass som försvunnet kan du inte längre använda det även om du hittar det senare.
Turister ska följa lagarna i destinationslandet och respektera de lokala sederna och den lokala religionen. Sådant som är tillåtet i Finland kan vara förbjudet i andra länder. Till exempel är offentliga ömhetsbetygelser, samkönade parförhållanden och utomäktenskapliga förhållanden straffbara brott i vissa länder.
Det kan också vara förbjudet att sprida religiöst material, föra ut kulturföremål ur landet och fotografera militära mål. Straffen är oftast hårdare än i Finland. I vissa länder kan man till exempel få dödsstraff för narkotikainnehav eller narkotikahandel.
Om du blir anhållen och häktad har du rätt att begära att polis- eller fängelsemyndigheterna informerar Finlands beskickning om din situation. Beskickningen kan hjälpa dig att skaffa ett rättsbiträde och en tolk. Beskickningen kan dock inte blanda sig i rättegångsförhandlingen, ge juridiska råd eller driva ditt mål.
Om du blir av med dina pengar till exempel för att du blir rånad eller tappar bort din plånbok ska du kontakta ditt försäkringsbolag och din bank. Finlands beskickningar ger inga ekonomiska bidrag och betalar inte hemresor, men de kan hjälpa dig att kontakta hemlandet.
Om du är utan pengar av andra orsaker kan du be dina närstående att skicka dig pengar till exempel med en internationell tjänst för penningtransaktioner. Du kan ta ut pengarna med en kod direkt när din närstående har gjort kontoöverföringen till dig.