suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Östra Nylands välfärdsområde

Social- och patientombudsman

  • Tjänst
  • 7 kommuner
  • Offentlig tjänst

Social- och patientombudsmannen är opartisk, fattar inte beslut och tar inte ställning till den medicinska vården eller personalens agerande. Ombudsmannen sköter inte sådana ärenden som handhas av FPA, intressebevakningen eller arbets- och näringsbyrån. Patientombudsmannen fattar inte beslut och ändrar inte beslut som fattats av andra tjänsteinnehavare.

Du kan ta kontakt med social- och patient ...

Gör så här

Bakgrundsinformation och lagstiftning

Patientombudsmannen ger patienter inom hälso- och sjukvården råd om deras ställning och rättigheter. En patient som är missnöjd med den vård eller det bemötande som han eller hon fått, hjälper patientombudsmannen patienten att framställa en anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården på vårdplatsen.

Patientombudsmannen ger patienter råd även i situationer hälsovårdspersonalens agerande ger anledning till strafförfarande eller disciplinärt förfarande. Patientombudsmannen ger handledning i hur ärendet ska göras anhängigt hos den behöriga myndigheten eller det behöriga organet. Ombudsmannen ger också råd om hur patienten kan ansöka om ersättning från Patientförsäkringscentralen.

Varje verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården ska ha en patientombudsman. Samma patientombudsman kan vara verksam vid flera enheter.

Servicen tillhandahålls av

Östra Nylands välfärdsområde

Ansvarig för tjänsten

Östra Nylands välfärdsområde
Ansvarig för texten: Östra Nylands välfärdsområde
Uppdaterad: 3.4.2023