Social- och patientombudet
- Tjänst
- 6 kommuner
- Offentlig tjänst
Social- och patientombudet ger råd åt klienter, anhöriga och personal i frågor som rör klienternas behandling, delaktighet och rättsskydd. Social- och patientombudet är en opartisk person som har en rådgivande roll och kan även kan ha en medlande roll. Tjänsten är kostnadsfri för klienterna.
Social- och patientombudet:
- Ger råd åt klienter i Mellersta Nyland om socialvårdsklienters och häl ...
Gör så här
Kontakta social- och patientombudet via telefon, e-post, brev eller använd krypterad e-post. Observera att e-post inte är en säker servicekanal och inte rekommenderas för att skicka känslig information. Man kan ställa allmänna frågor, få instruktioner eller råd via e-post. Du kan kommunicera med social- och patientombudet på ett säkert sätt via telefon, brev och krypterad e-post.
Vid behov kan ett klientmöte bokas i de lokaler som tillhandahålls av välfärdsområdet.
För vem och på vilka villkor
Tjänsten är avsedd för personer inom den offentliga och privata social- och hälsovården, företagshälsovården och småbarnspedagogiken samt för klienter inom HUS hälsosocialarbete inom Mellersta Nylands välfärdsområde i Hyvinge, Träskända, Nurmijärvi, Mäntsälä, Borgnäs eller Tusby.
Telefontjänsten till Mellersta Nylands välfärdsområdes social- och patientombud är öppen på måndagar
kl. 12.30 -15.00, tisdagar och onsdagar kl. 8.30 -12.00 och torsdagar kl. 9.00 -15.00.
HUS organiserar patientombudsverksamheten inom hälso- och sjukvården som den organiserar och producerar
HUS-sammanslutningens patientombud ger råd i frågor som rör den specialiserade sjukvården. Du når patientombuden måndag till torsdag kl. 10–14 och fredag kl. 10–13.
Servicenummer på finska: 09 471 71262
Servicenummer på svenska: 09 471 71263
E-post: potilasasiavastaava@hus.fi
Bakgrundsinformation och lagstiftning
Lag om patientombud och socialombud