suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Österbottens välfärdsområde

Kundservicecentralen

  • Tjänst
  • 14 kommuner
  • Offentlig tjänst

Ditt behov av vård bedöms, när du tar kontakt, på basen av din beskrivning, sjukdomssymtomen och deras svårighetsgrad samt hur brådskande ärendet är. Vårdbehovet bedöms av en yrkesutbildad person inom hälso- och sjukvården, sjukskötare eller hälsovårdare. Du får även instruktioner för egenvård och vid behov bokas en tid till läkar-, sjukskötar- eller fysioterapeutmottagning.

Gör så här

Så här gör du när du ringer för att få en bedömning av vårdbehovet.

Lyssna noga på de inspelade instruktionerna.

  • Steg 1. Välj önskat språk

Om du vill ha service på svenska, tryck 1.

Om du vill ha service på finska, tryck 2.

  • Steg 2. Välj din hemkommun

Vasa eller Laihela tryck 1

Kronoby tryck 2

Jakobstad, Larsmo eller Pedersöre tryck 3

Nykarleby tryck 4

Korsholm tryck 5

Vörå eller Oravais tryck 6

Närpes tryck 7

Malax eller Korsnäs tryck 8

Kaskö tryck 9

Är din hemkommun Kristinestad, ber vi dig ringa ett annat nummer.

  • Steg 3. Vänta på att samtalet kopplas vidare

Ditt samtal kopplas vidare till hälsostationen i din hemkommun. Lyssna på och följ instruktionerna du hör.

Avboka din reserverade tidsbokning

Du kan avboka din till hälsocentralen reserverade tidsbokning genom att sända ett textmeddelande.

Skriv ditt namn, kommun, vilken tid du önskar avboka och om du behöver en ny tid.

Elektroniskt bokade tider avbokas i tjänsten för elektroniska tidsbokningar.

Servicen tillhandahålls av

Österbottens välfärdsområde

Ansvarig för tjänsten

Österbottens välfärdsområde
Ansvarig för texten: Österbottens välfärdsområde
Uppdaterad: 23.11.2023