suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Det blir lättare att uträtta social- och hälsovårdsärenden för en närstående digitalt år 2024

Publicerad 13.2.2024

I många välfärdsområden  kan man i år ge en person man litar på rätt att uträtta ens ärenden på  apotek och inom digitala social- och hälsovårdstjänster. På de platser  som välfärdsområdet har angivit kan fullmakten ges i samband med ett  besök. Där sparas rätten att uträtta ärenden i Suomi.fi-fullmakter.

Den nya tjänsten är assisterad befullmäktigande med Suomi.fi-fullmakter.  Tjänsten är avsedd för personer som inte har nätbankskoder eller  mobilcertifikat för att identifiera sig i tjänster. Med  Suomi.fi-fullmakter kan man till exempel kontrollera förmåns- och  hälsouppgifter, göra tidsbokningar och ansöka om förmåner eller  socialtjänster i FPA:s och välfärdsområdenas tjänster. I olika  välfärdsområdens digitala tjänster planeras något olika möjligheter att  uträtta ärenden.

I fortsättningen kan man sköta sina närståendes ärenden i digitala tjänster

Målet med tjänsten är att stärka olika människogruppers jämlika möjligheter  att verka i det digitala samhället. Nu kan uträttandet av ärenden kräva  besök under tjänstetid.

– Situationen är arbetsam även för de  anhöriga och stödpersoner som fungerar som stöd. Den nya tjänsten är ett viktigt steg som gör det lättare att sköta ärenden som gäller  välbefinnandet för och med en närstående, berättar specialsakkunnig Sanna Suomalainen-Ajanko vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

När man kan kontrollera basuppgifter och sköta ärenden i digitala tjänster  sparar man såväl medborgarnas, deras närståendes som välfärdsområdenas  vårdpersonals tid.

Cirka en halv miljon personer har hamnat  utanför digitala tjänster som gör vardagen smidigare. Till dem hör till  exempel en del äldre, personer med funktionsnedsättning, personer som  behöver intressebevakning, personer som saknar språkkunskaper samt  missbrukar- och mentalvårdsklienter.

Den nya tjänsten ska  införas i många välfärdsområden före utgången av 2024 – välfärdsområdena eftersträvar resursbesparingar och högklassigare service

År  2022 hann Kajanalands välfärdsområde pilottesta tjänsten. Planerna för  att inleda tjänsten redan under årets första hälft har kommit långt i  Mellersta Österbottens, Södra Österbottens och Birkalands  välfärdsområden. Även i Norra Karelens välfärdsområde ska en  försöksperiod med tjänsten genomföras.

Dessutom är Södra Savolax, Satakunta och Kymmenedalens välfärdsområden intresserade av att inleda  tjänsten under senare hälften av året.

– Vi vill göra det lättare att uträtta ärenden på någon annans vägnar och möjliggöra det även för  kunder som inte har digitala identifieringsverktyg såsom nätbankskoder.  Målgruppen inte är stor, men den kommer att växa i och med att antalet  äldre personer ökar, berättar projektledare Tanja Witick från Soite.

Välfärdsområdena ser många fördelar med tjänsten. Den viktigaste är en bättre  växelverkan med kunderna och deras närstående. När närstående kan  kontrollera social- och hälsovårdsuppgifter i de elektroniska tjänsterna håller de sig bättre underrättade till exempel om förmånsbeslut samt  vårdplaner och läkemedelsordinationer. Detta säkerställer att  förmånsärendena främjas och att vården fortsätter hemma.

Tjänsten gör det också snabbare för servicehemspersonalen och socialväsendets  stödpersoner att uträtta ärenden för sina kunder. Under ett möte kan  stödpersonerna till exempel främja förmånsärenden eller boka läkartider  tillsammans med kunden, och det förutsätter inte längre besök eller  telefonservice.

Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter

Suomi.fi-fullmakter är en tjänst som produceras av Myndigheten för digitalisering och  befolkningsdata. Med hjälp av tjänsten kan personer och organisationer  tryggt befullmäktiga andra att sköta sina ärenden till exempel på  apotek, i FPA:s och Skatteförvaltningens tjänster samt i en del av  välfärdsområdenas, kommunernas och privata social- och  hälsovårdsaktörers tjänster. Tidigare har befullmäktigandet  förutsatt starka identifieringsverktyg, dvs. i praktiken nätbankskoder,  mobilcertifikat eller medborgarcertifikat.

Utöver i  välfärdsområdena kan fullmakten också ges genom att besöka Myndigheten  för digitalisering och befolkningsdata eller genom att skicka in en  ansökan om fullmakt.