suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Konkurrens- och konsumentverket

Reklamationstjänsten

  • Tjänst
  • Hela Finland
  • Offentlig tjänst

Reklamationstjänsten hjälper dig att göra en skriftlig reklamation som du själv kan skicka till försäljaren. Blanketten vägleder dig till att börja med genom frågor som underlättar utredningen av ärendet.

Du måste själv skicka den reklamation du sammanställt till företaget. Reklamationstjänsten är ett hjälpmedel som inte avsänder reklamationen.

Gör så här

Gör så här med den reklamation du nyss fyllde i:

  1. Skicka först reklamationen till företaget/säljaren, som du antecknade som motpart. Du måste själv skicka den reklamation du sammanställt till företaget.
  2. Försök förhandla med företaget om en lämplig kompensation eller någon annan lösning.
  3. Om du inte uppnår önskat resultat, kan du kontakta magistraternas avgiftsfria konsumentrådgivning.

För vem och på vilka villkor

Tjänsten är avgiftsfri.

Basuppgifter

Servicen tillhandahålls avKonkurrens- och konsumentverket
Ansvarig för tjänstenKonkurrens- och konsumentverket
Område Hela Finland
Tillgängliga språkfinska, svenska, engelska
Ansvarig för texten: Konkurrens- och konsumentverket
Uppdaterad: 20.3.2020