suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Konkurrens- och konsumentverket

Rådgivning i konsumentfrågor inom handeln över gränserna

  • Tjänst
  • Hela Finland
  • Offentlig tjänst

Europeiska konsumentcentret i Finland informerar om konsumentfrågor kring handeln över gränserna. Du får råd om frågor kring beställning, betalning och retur av produkter samt olika problemsituationer som uppstår när du handlar eller beställer tjänster från utlandet, det vill säga från andra EU-länder, från Norge eller Island. Europeiska konsumentcentret fokuserar på enskilda konsumenttvister och avsikten är att nå en uppgörelse i godo. Europeiska konsumentcentret är en del av Konsument- och konkurrensverket och erbjuder kostnadsfria tjänster. Verksamheten finansieras av finska staten och Europeiska kommissionen.

Gör så här

  • I problemsituationer ska du först göra en skriftlig reklamation till företaget (till exempel per e-post).
  • Modellbrev för reklamationer har översatts till engelska och finns på webbadressen.
  • Du kan be Europeiska konsumentcentret om hjälp antingen per e-post eller per telefon.
  • Om du har en fordran mot en säljare i ett annat EU-land får du ditt ärende bäst till behandling genom att kontakta oss.

Om din reklamation gäller ett inhemskt företag eller ett företag från ett land utanför EU-området (t.ex. Schweiz, Kina, Thailand eller USA) ska du kontakta Konkurrens- och konsumentverkets konsumentrådgivningen.

För vem och på vilka villkor

Europeiska konsumentcentret kan bara hjälpa när det gäller problem i samband med inköp eller beställning från utlandet, det vill säga från ett annat EU-land, från Norge eller Island.

Tjänsten är avgiftsfri.

Basuppgifter

Servicen tillhandahålls avKonkurrens- och konsumentverket
Ansvarig för tjänstenKonkurrens- och konsumentverket
Område Hela Finland
Tillgängliga språkfinska, svenska, engelska
Ansvarig för texten: Konkurrens- och konsumentverket
Uppdaterad: 24.8.2020