suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Anmälan angående elanläggningar

  • Tillstånd eller annan skyldighet
  • Hela Finland
  • Offentlig tjänst

För elanläggningar med högspänningsdelar eller med en anslutningseffekt på över 1 600 kVA (elanläggningsklasserna 2 och 3) ska göras en anmälan till Tukes. Genom anmälan uppger innehavaren bl.a. Uppgifter om anläggningens driftsledare och teknisk information om utrustningen. Innehavaren av anläggningen ska utse en driftsledare inom tre månader från det att anläggningen tagits i bruk. Driftsledaren ...

Gör så här

Anmälan angående elanläggningar och anmälan om ändringar i elanläggningen görs elektroniskt i regionförvaltningens e-tjänst.

För vem och på vilka villkor

Innehavaren av anläggningen ska utse en driftsledare inom tre månader från det att anläggningen tagits i bruk. Ändringar i elanläggningen (klasserna 2 och 3) ska anmälas till Tukes. Ändringar som ska anmälas är bl.a. ändringar i anläggningens registeruppgifter, t.ex. ägarbyte och ändring av antalet transformatorer samt ändringar i anslutning till driftsledaren/-ledarna. Lagstadgade certifierings- eller periodiska besiktningar av elanläggningar behöver inte anmälas till Tukes. En ny driftsledare med vederbörligt behörighetsbevis ska utses för anläggningen inom tre månader från det att driftsledaren byts ut eller är förhindrad att sköta sin uppgift på grund av annan än kortvarig frånvaro (t.ex. sommarsemester). Ändringar i uppgifterna ska anmälas till Tukes senast en månad efter ändringen.


Tidsfrist

Anläggningens driftsledare ska utses inom tre månader efter att anläggningen har tagits i bruk.

Servicen tillhandahålls av

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)

Ansvarig för tjänsten

Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)
Ansvarig för texten: Säkerhets- och kemikalieverket (Tukes)
Uppdaterad: 29.11.2022