Verkkokauppa myyntikanavana
Verkkokauppa on nykypäivänä tärkeä myyntikanava monille yrityksille. Siihen liittyy kuitenkin erityispiirteitä muihin kanaviin verrattuna. Noudata yrityksesi verkkokaupassa etämyynnin säännöksiä. Ne voivat liittyä esimerkiksi verkkokaupassa ilmoitettaviin tietoihin, tilausvahvistukseen ja kaupan peruuttamiseen.
Verkkokauppaan sovelletaan etämyynnin säännöksiä. Niistä tärkeimpiä ovat kuluttajansuojalaki sekä oikeusministeriön asetus peruuttamislomakkeesta ja peruuttamisohjeista. Maksutapoja koskeva lainsäädäntö määräytyy kunkin maksutavan ominaispiirteiden ja maksutapaa tarjoavan yrityksen toiminnan luonteen perusteella.
Etämyynnissä tulee ottaa huomioon myös valtioneuvoston asetus kulutushyödykkeen hinnan ilmoittamisesta markkinoinnissa. Lisäksi on huomioitava laki sähköisen viestinnän palveluista, lait palvelujen tarjoamisesta ja holhoustoimesta sekä EU:n tietosuoja-asetus (GDPR).
Etämyynnin säännökset koskevat verkkokaupan käytännön toimintaa. Ne määräävät esimerkiksi, mitä tietoja yrityksesi tulee antaa verkkokaupassaan. Lisäksi ne määrittelevät kaupan peruuttamiseen ja tuotteen palauttamiseen liittyvät ehdot.
Kuluttajansuojalain säännökset ovat pakottavia kuluttajan hyväksi. Yrityksesi ei siis voi laatia omia, kuluttaja-asiakkaan asemaa heikentäviä ehtoja. Sen sijaan voit käyttää ja luoda toimintatapoja, jotka parantavat asiakkaan laissa turvattuja oikeuksia.
Jos yrityksesi sijaitsee ulkomailla mutta markkinointi tapahtuu suomeksi, toimintaan sovelletaan Suomen lainsäädäntöä.
Kuluttajasuojalain säännösten noudattamista valvoo kuluttaja-asiamies.
Sinun tulee ilmoittaa verkkokaupassasi vähintään tietyt perustiedot
- yrityksestäsi
- verkkokaupassa myytävistä tuotteista.
Muista myös kertoa asiakkaille henkilötietojen käsittelystä, mikäli keräät henkilötietoja. Voit tehdä tämän esimerkiksi tietosuojaselosteella.
Ilmoita verkkokaupassasi yrityksesi yhteystietoina
- puhelinnumero
- sähköpostiosoite
- osoite.
Kerro myös etämyyntiin liittyvästä peruuttamisoikeudesta. Sinun pitää myös kertoa, jos peruuttamisoikeus puuttuu tai sen voi jossain tapauksissa menettää.
Kerro myytävien tuotteiden pääominaisuudet:
- laji
- laatu
- nimike
- mahdolliset koko- ja värivaihtoehdot.
Jos kyseessä on monimutkainen tekninen laite, kuvauksen tulee olla kattavampi.
Ilmoita tuotteiden kokonaishinta sekä yksikköhinta, esimerkiksi litrahinta. Jos et voi määritellä tuotteelle täsmällistä hintaa, kerro hinnan määräytymisen perusteet. Jos tuotteen hinta on määritelty yksilöllisesti automaattisen päätöksenteon perusteella, sinun kerrottava myös siitä.
Ilmoita verkkokaupassasi käytössä olevat
- toimitustavat ja -kulut,
- maksutavat
- palauttamiskäytännöt.
Jos toimituskuluja ei pysty laskemaan etukäteen, mainitse, että toimituksesta voi aiheutua lisäkuluja.
Selvitä ilmoitettavat tiedot tarkemmin etämyyntiä sääntelevistä säädöksistä, kuten kuluttajansuojalaista. Ilmoitettavia tietoja voi tapauksesta riippuen olla myös useita muita.
Asiakkaalle on aina toimitettava vahvistus tehdystä kaupasta. Toimita tilausvahvistus asiakkaallesi kohtuullisessa ajassa kaupan tekemisestä. Tilausvahvistuksen toimittamisen todistaminen on yrityksesi vastuulla.
Jos kaupan kohteena on tavara, toimita tilausvahvistus viimeistään tavaran luovutusajankohtana. Jos kyse on palvelusta, sinun tulee toimittaa tilausvahvistus ennen palvelun suorittamista.
Tilausvahvistuksesta tulee käydä ilmi sekä yrityksesi että tuotteen perustiedot. Lisäksi siinä tulee ilmoittaa useita esimerkiksi hintaan, muihin kuluihin, toimitukseen, asiakasvalituksiin, peruuttamisoikeuteen sekä palautukseen liittyviä ehtoja ja käytäntöjä.
Tilausvahvistuksen tulee sisältää myös oikeusministeriön asetuksessa säädetyn mallin mukainen peruuttamislomake. Toimita tilausvahvistus sellaisessa muodossa, ettei sen tietoja voi muuttaa jälkikäteen.
Asiakas voi yleensä perua kaupan 14 päivän kuluessa tuotteen saamisesta. Peruutus on tehtävä yksiselitteisellä tavalla, kuten sähköpostiviestillä tai palautettavan tavaran mukana tulevalla lomakkeella. Jos tuotteessa on virhe, asiakas voi vaatia hyvitystä myös peruuttamisajan jälkeen.
Asiakkaan on palautettava tuote 14 päivän kuluessa peruuttamisilmoituksesta. Jos hän haluaa maksamansa summan kokonaan takaisin, tuotteen on oltava samassa kunnossa kuin myyntihetkellä. Pakkaus saa yleensä olla avattu, jos asiakas on vain tarkastanut tuotteen ominaisuudet tai toimivuuden.
Vaikka asiakas olisi käyttänyt tuotetta, hänellä on oikeus palauttaa se. Asiakas kuitenkin vastaa käytöstä johtuvasta tuotteen mahdollisesta arvon alentumisesta itse.
Palautuskustannukset maksaa asiakas, jos yrityksesi ei ole sitoutunut vastaamaan niistä. Yrityksesi on kuitenkin ilmoitettava asiakkaalle peruutukseen ja palautukseen liittyvistä ehdoista, kuten palautuskustannusten maksajasta, ennen kauppaa.
Kun olet saanut peruuttamisilmoituksen, palauta rahat asiakkaalle viimeistään 14 päivän kuluessa. Käytä samaa maksutapaa kuin asiakas. Maksun palauttamisesta ei saa aiheutua kuluja asiakkaalle. Voit hyvittää maksun asiakkaalle muulla tavoin, esimerkiksi lahjakortilla, vain hänen suostumuksellaan.