suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Socialombudens tjänster

  • Tjänst
  • 27 kommuner
  • Offentlig tjänst

Om du är missnöjd med den service eller det bemötande som du fått inom socialvården eller småbarnspedagogiken kan du kontakta socialombuden.

Socialombuden ger råd i frågor som gäller tillämpningen av lagen om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (klientlagen) och lagen om småbarnspedagogik. Därutöver ger socialombuden råd till klienten eller klientens lagliga företrädare, en anhö ...

Gör så här

Kontakta socialombuden i Egentliga Finlands välfärdsområde per telefon eller datasäkert via tjänsten Suomi.fi.

Av datasäkerhetsskäl ska sekretessbelagda personuppgifter inte skickas via oskyddad e-post. E-postmeddelanden som skickats av en kund besvaras av socialombuden via krypterad e-post.

För vem och på vilka villkor

Socialombuden ger råd i frågor som gäller både den privata och den offentliga socialvården samt småbarnspedagogiken.

Bakgrundsinformation och lagstiftning

Socialombudsmannen ger råd, hjälper till med att göra anmärkningar om socialvården och informerar socialvårdsklienterna om deras rättigheter. Han eller hon följer utvecklingen av rättigheterna och ställningen för personer som är klienter inom socialvården.

Socialombudsmannen främjar rättigheterna för de personer som är klienter hos socialvården och verkställandet av rättigheterna i frågor som gäller socialvården. Socialombudsmannen fattar inga beslut och beviljar inga förmåner. Ombudsmannen är en opartisk aktör som inte arbetar juridiskt utan ger råd.

Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården

Servicen tillhandahålls av

Egentliga Finlands välfärdsområde

Ansvarig för tjänsten

Egentliga Finlands välfärdsområde
Ansvarig för texten: Egentliga Finlands välfärdsområde
Uppdaterad: 4.1.2024