suomi.fi
Gå direkt till innehållet.

Social- och patientombud

  • Tjänst
  • Helsingfors
  • Offentlig tjänst

Du kan kontakta social- och patientombuden om du är missnöjd med den vård eller betjäning du fått, hur du bemötts eller om du behöver råd om dina rättigheter i social- och hälsovården eller småbarnspedagogiken.

Social- och patientombuden

- ger råd och handledning i frågor som gäller tillämpningen av patientlagen, klientlagen och lagen om småbarnspedagogik

- ger råd och vid behov biträder ...

Gör så här

För vem och på vilka villkor

Tjänsten är avsedd för helsingforsbor.

Bakgrundsinformation och lagstiftning

Patientombudsmannen ger patienter inom hälso- och sjukvården råd om deras ställning och rättigheter. En patient som är missnöjd med den vård eller det bemötande som han eller hon fått, hjälper patientombudsmannen patienten att framställa en anmärkning till den chef som ansvarar för hälso- och sjukvården på vårdplatsen.

Patientombudsmannen ger patienter råd även i situationer hälsovårdspersonalens agerande ger anledning till strafförfarande eller disciplinärt förfarande. Patientombudsmannen ger handledning i hur ärendet ska göras anhängigt hos den behöriga myndigheten eller det behöriga organet. Ombudsmannen ger också råd om hur patienten kan ansöka om ersättning från Patientförsäkringscentralen.

Varje verksamhetsenhet inom hälso- och sjukvården ska ha en patientombudsman. Samma patientombudsman kan vara verksam vid flera enheter.

Servicen tillhandahålls av

Helsinfors stad

Ansvarig för tjänsten

Helsingfors stad, Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Ansvarig för texten: Helsingfors stad, Social-, hälsovårds- och räddningssektorn
Uppdaterad: 31.3.2024