suomi.fi
Gå direkt till innehållet.
Ansvarig organisation Räddningsinstitutet

Behörighet för nödcentraloperatörer

  • Yrkeskvalifikation
  • Hela Finland
  • Offentlig tjänst

Arbetsuppgifter: nödcentraloperatörer svarar på nödsamtal till det allmänna nödnumret, bedömer hjälpbehovet och larmar den myndighet som ansvarar för hjälpen. Nödcentraloperatören anvisar den som behöver hjälp i första hjälpen och andra funktioner samt lugnar ner situationen. De som hjälper får information av nödcentraloperatören angående till exempel medicinska detaljer och behovet av tilläggsutr ...

Gör så här

Om du vill arbeta som nödcentraloperatör i Finland ska du söka ett beslut från Räddningsinstitutet om behörighet som nödcentraloperatör. Du kan kontakta oss per e-post på adressen tutkintokoulutus@pelastusopisto.fi för närmare anvisningar om ansökan.

Obs! Skicka inte de bilagor som behövs per e-post, utan följ Räddningsinstitutets närmare anvisningar för ansökan.

Krav på dokument

Som bilaga till ansökan behöver du följande handlingar:

  • examensbevis
  • studieprestationsutdrag
  • handling som intygar medborgarskap (till exempel utdrag ur befolkningsdatasystemet eller sidan med personuppgifter i passet)
  • dokument som påvisar en eventuell namnändring

Om du är medborgare i ett EU- eller EES-land och ansöker om erkännande av yrkeskvalifikationer som du förvärvat i ett EU- eller EES-land, kan du dessutom behöva

  • separat intyg över yrkeskompetens, om ett sådant utfärdas i det land där du har förvärvat din yrkeskompetens (t.ex. lärarlegitimation)
  • arbetsintyg och intyg över livslångt lärande

Se till att du har alla bilagor som behövs i elektroniskt format (en pdf- eller bildfil av god kvalitet). Namnge bilagorna tydligt (t.ex. examensbevis-bachelor.pdf, studieprestationsutdrag-master.jpg, pass.pdf).

Översättningar

Skaffa en översättning av handlingen till finska, svenska eller engelska, om originalhandlingen är på ett annat språk. Översättningen i den aktuella språkkombinationen kan göras av en auktoriserad translator i Finland eller av en officiell translator i ursprungslandet. Även översättning till engelska av den instans som utfärdat dokumentet godkänns.

En lista över auktoriserade translatorer finns på adressen https://akr.opintopolku.fi/akr/etusivu

Mer information om erkännande av yrkeskvalifikationer inom räddningsväsendet finns på adressen https://www.pelastusopisto.fi/pelastustoimen-ammattipatevyyksien-tunnustaminen/

Det finns inte information om alla servicekanaler på det språk du valt. Byt språk på sidan om du vill ha information om servicekanalerna på andra språk.

För vem och på vilka villkor

Om du har fått behörighet som nödcentraloperatör utomlands, beslutar Räddningsinstitutet om din behörighet för yrket.

Du kan få ett beslut om behörighet som nödcentralsoperatör om du har

• genomgått en utbildning som ger behörighet som nödcentraloperatör i ett annat EU-/EES-land eller Schweiz och

• är medborgare i ett EU-/EES-land eller du har ett dokument på basis av vilken du ska behandlas som en EU-medborgare.

Du kan även få ett beslut om behörighet som nödcentralsoperatör om

• du är medborgare i ett EU- eller EES-land,

• du har fått yrkesbehörighet utanför ett EU-land eller EES-land,

• din yrkesbehörighet har erkänts i ett annat medlemsland och

• du har jobbat i yrket i minst tre år i det land som din yrkesbehörighet har erkänts i.

Räddningsinstitutet ger mer information om kriterierna för beslutsfattandet.


Handläggningstid

Behandlingstiden för ansökningar om erkännande av yrkeskvalifikationer är högst fyra månader från det att sökanden har lämnat in alla nödvändiga dokument. För övriga ansökningar finns ingen lagstadgad tidsfrist. Den genomsnittliga handläggningstiden är 2–3 månader från det att sökanden har skickat alla nödvändiga dokument.

Servicen tillhandahålls av

Räddningsinstitutet

Ansvarig för tjänsten

Räddningsinstitutet
Ansvarig för texten: Räddningsinstitutet
Uppdaterad: 1.3.2024