Matkailijan oikeudet matkapaketeissa
Kun matkailija ostaa matkanjärjestäjältä useita eri palveluita sisältävän matkakokonaisuuden, voi osapuolten välille syntyä sopimus matkapaketista. Matkanjärjestäjä voi olla esimerkiksi matkatoimisto. Huomioi, että kun ostat matkapaketin, liittyy siihen tiettyjä oikeuksia ja velvollisuuksia. Sinulla on esimerkiksi oikeus perua matkapakettisopimus ennen matkan alkua. Tällöin joudut yleensä maksamaan sopimuksen mukaisen peruutusmaksun.
Matkapaketti koostuu vähintään kahdesta samaa matkaa koskevasta eri matkapalvelusta, jotka on varattu yhteishintaan. Tällaisia palveluita ovat lento-, bussi-, juna- tai laivakuljetus, majoitus ja auton vuokraus. Pakettiin voi kuulua myös muita matkapalveluja, kuten esimerkiksi kulttuuri- tai urheilutapahtuman lippu, järjestetty retki, opastettu vierailu, kylpylähoidot, laskettelurinteen hissilippu tai urheiluvälineiden vuokraus. Matkavakuutus ei kuulu matkapakettiin.
Matkapaketin määritelmään kuuluu myös monia muita kriteerejä. Jos matkasi esimerkiksi kestää alle 24 tuntia etkä yövy sen aikana, kyseessä ei ole matkapakettimatka. Matkatoimiston tulee kertoa asiakkaalle, onko sen myymä kokonaisuus matkapakettimatka.
Lisätietoja matkapaketeista saat Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta.
Matkanjärjestäjän tai -välittäjän tulee antaa asiakkaalle tiedot yrityksestä ja sopimukseen kuuluvista palveluista. Sopimuksessa kerrotaan kokonaishinta sekä mahdolliset lisäkustannukset ja maksuehdot.
Matkanjärjestäjän tai -välittäjän tulee sopimuksessa kertoa, mikä on matkan edellyttämä matkustajien vähimmäismäärä. Samassa yhteydessä tulee myös kertoa, että mitä seurauksia sillä on, jos matkustajien vähimmäismäärä ei täyty. Samoin sopimukseen pitää kirjata matkustajan ja matkanjärjestäjän peruuttamisoikeudet ja tieto siitä, onko matkavakuutuksen ottaminen pakollista.
Matkanjärjestäjän on toimitettava matkaliput ja kuljetusaikataulut asiakkaalle hyvissä ajoin ennen matkan alkamista. Matkanjärjestäjän tulee myös kertoa matkalla tarvittavista matkustusasiakirjoista.
Matkapaketille sovittua hintaa ei voi yleensä muuttaa sopimuksen tekemisen jälkeen.
Matkanjärjestäjä saa korottaa hintaa vain, jos asiasta on erikseen sopimuksessa sovittu ja myös hinnan alentaminen on samalla perusteella mahdollista. Hinnankorotus ei saa olla kustannusten nousua korkeampi. Hinnankorotukselle pitää olla myös tietyt laissa määrätyt perusteet, jotka liittyvät esimerkiksi kuljetuskustannusten, verojen tai valuuttakurssien muutoksiin.
Hinnankorotuksesta on kerrottava viimeistään 20 päivää ennen matkan alkamista. Jos hinnankorotus on yli kahdeksan prosenttia matkapaketin kokonaishinnasta, sinulla on oikeus perua matka ilman peruutusmaksua.
Sinulla on oikeus luovuttaa matkapakettisopimus toiselle henkilölle, jos matkapaketista tehty sopimus niin sallii. Matkanjärjestäjä voi kieltää luovutuksen esimerkiksi, jos kyseessä on yhdistyksen jäsenille tarkoitettu matka. Samoin luovutuksen voi kieltää, jos matkalaisille on jo hankittu ryhmäviisumi tai jos uusi matkustaja ei sukupuolensa takia voisi käyttää varattua majoituspaikkaa.
Matkanjärjestäjä saa periä korvauksen matkapaketin luovutuksesta.
Sinulla on milloin tahansa ennen matkan alkamista oikeus perua matkapakettisopimus ilman erityistä syytä. Matkanjärjestäjällä on yleensä oikeus veloittaa sinulta sopimuksen mukainen peruuttamismaksu.
Voit peruuttaa matkan kuitenkin ilman peruuttamismaksua tietyissä tilanteissa. Jos matkakohteessa tai sen välittömässä läheisyydessä ilmenee esimerkiksi luonnonkatastrofi, voi tällöin olla mahdollista perua matka ilman peruuttamismaksua.
Ilman peruuttamismaksua matkan voi perua myös silloin, kun sinulla on painava syy olettaa, että matkajärjestelyissä on merkittävä virhe. Tällainen merkittävä virhe voi olla esimerkiksi se, että matkapakettiin kuuluva hotelli on vielä keskeneräinen, eikä rakennustöiden valmistuminen ennen matkaa ole todennäköistä.
Peruuttamismaksu pitää maksaa, vaikka perumisen syynä olisi oma tai lähiomaisen vakava sairastuminen tai tapaturma.
Peruuttamismaksu on sitä pienempi, mitä aikaisemmassa vaiheessa perut matkan. Jos matkavakuutukseesi sisältyy peruuttamisturva, voit saada peruuttamismaksusta korvausta matkavakuutuksesta.
Matkanjärjestäjällä on oikeus perua matka, jos osanottajia ilmoittautuu liian vähän. Alaraja kerrotaan sopimuksessa. Yli kuuden päivän matkan perumisesta on ilmoitettava 20 päivää ennen lähtöpäivää. 2-6 päivän matka on peruttava viimeistään seitsemän päivää ennen matkan alkua. Alle kahden päivän matkan perumisesta pitää ilmoittaa 48 tuntia ennen matkan alkamista.
Matkanjärjestäjä voi perua matkan turvallisuussyistä. Vaaratilanteiksi luetaan esimerkiksi sotatoimet, luonnonmullistukset ja vaaralliset tartuntataudit.
Matkanjärjestäjän on kerrottava vaikeuksiin joutuneelle matkustajalle terveyspalveluista, paikallisviranomaisten tarjoamasta avusta ja konsulipalveluista. Sen on järjestettävä matkustajalle mahdollisuus käyttää puhelinta tai sähköpostia. Järjestäjä auttaa matkustajaa tekemään vaihtoehtoisia matkajärjestelyjä.
Jos matkustaja itse on aiheuttanut vaikeudet tahallaan tai huolimattomuuttaan, matkanjärjestäjä voi vaatia palveluista kohtuullisen korvauksen.
Jos olet matkapakettiin tyytymätön, ilmoita asiasta matkanjärjestäjälle heti. Järjestäjän tulee korjata virhe heti tai kohtuullisessa ajassa. Ellei näin tehdä, sinulla voi olla oikeus virheen laadusta riippuen hinnanalennukseen, vahingonkorvaukseen tai sopimuksen purkuun.
Huomioi, että matkanjärjestäjä voi tehdä vähäisiä muutoksia matkapakettiin ennen matkan alkamista, jos matkapaketista tehty sopimus niin sallii. Matkanjärjestäjän on kerrottava muutoksista selkeästi, näkyvästi ja ymmärrettävästi.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta saat tarkempaa tietoa matkapaketteihin liittyvistä virheistä, muutoksista ja hyvityksistä.
Jos virheitä ei ole onnistuttu korjaamaan matkan aikana, tee valitus matkanjärjestäjälle mahdollisimman pian matkan jälkeen mielellään kirjallisesti. Pyri neuvottelemaan hyvityksestä yrityksen kanssa.
Jos et pääse yrityksen kanssa tyydyttävään ratkaisuun, ole ensin yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Saat kuluttajaoikeusneuvojalta opastusta ja sovitteluapua maksutta. Ohjeistusta saat myös Kilpailu- ja kuluttajaviraston verkkosivuilta ja Kuluttajaliitosta.
Ratkaisemattomat riita-asiat käsitellään kuluttajariitalautakunnassa. Käsittely edellyttää, että kuluttaja on ensin ollut yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan.