Tutustu markkinoiden nykytilanteeseen ja tulevaisuuden näkymiin mahdollisimman monipuolisesti. Hyödynnä esimerkiksi erilaisia tilastoja ja selvityksiä.
Määrittele, kenelle yrityksesi aikoo myydä tuotteitaan ja missä. Arvioi, kuinka paljon markkina-alueella on mahdollisia asiakkaita ja minkä verran he keskimäärin ostaisivat. Mieti, kuka tekee ostopäätökset ja miten tavoitat heidät.
Tutki, mitä toiveita ja vaatimuksia asiakkailla on tuotteille. Selvitä, liittyvätkö ne hintaan, laatuun, saatavuuteen vai johonkin muuhun.
Tutustu kilpailijoihisi tarkkailemalla niiden toimintaa ja tuotteita. Punnitse kilpailijoidesi vahvuuksia ja heikkouksia. Mieti, millä yrityksesi voi kilpailla muita vastaan.
Selvitä, onko alalle tulossa uusia toimijoita ja onko vanhoja poistumassa. Ota selville muutosten syyt. Tutki, miten kilpailijasi tekevät yhteistyötä ja miten alihankinta alalla toimii.
Apua markkinaselvitykseen saat esimerkiksi oman seutusi kehittämisyhtiöltä, markkinatutkimuslaitoksista, konsulteilta ja yritysneuvojilta. Palvelu voi olla maksullista.