Selvitä yrityksesi markkina-alueella toimivat kilpailijat ja hanki niistä mahdollisimman paljon tietoa. Voit käyttää tietolähteinä esimerkiksi yritysten verkkosivuja, vuosikertomuksia, tilinpäätöstietoja ja julkisia asiakaspalautteita.
Arvioi kilpailijoitasi keräämäsi tiedon pohjalta. Selvitä muun muassa niiden markkina-asema, vahvuudet ja heikkoudet, taloudelliset ja muut resurssit sekä markkinoinnin keinot. Perehdy myös kilpailijoidesi tuotevalikoimiin, tuotteiden ominaisuuksiin, hintatasoon, palvelun laatuun ja toimitusvarmuuteen.
Peilaa kilpailijoistasi tekemiäsi arvioita ja havaintoja omaan yritykseesi. Pyri löytämään yrityksellesi sopiva markkinarako ja suuntaa yritystoimintaasi sen mukaisesti. Yritä löytää keinoja, joilla voit erottua muista yrityksistä ja saat asiakkaat valitsemaan yrityksesi kilpailijoiden sijaan.
Apua kilpailija-analyysin tekemiseen saat muun muassa oman seutusi kehittämisyhtiöltä, yrityskonsulteilta ja yritysneuvojilta. Palvelu voi olla maksullista. Voit myös teettää analyysin esimerkiksi liiketalouden opiskelijalla vaikkapa opinnäytetyönä.